Е вропейският съюз е силно притеснен от Китай, затова всяка по-дебела връзка на някои от членовете на съюза с Поднебесната буди сериозни притеснения в Брюксел. Но това не попречи на Виктор Орбан, явно не пречи и на словашкия премиер Роберт Фицо. Той посети Пекин и след това обяви, че Словакия и Китай ще засилят търговските и инвестиционните връзки.
Китайският президент Си Дзинпин каза, че ще насърчи „мощните“ китайски предприятия да инвестират в Словакия и покани словашките фирми да проучат пазара на Китай.
Словакия беше една от петте държави от Европейския съюз, които се противопоставиха на митата на ЕС върху китайските електромобили, разчитайки на китайските инвестиции да помогнат за изграждането на завод за батерии за електромобили.
Китайският производител на литиеви батерии Gotion High Tech и словашкият партньор InoBat са инвестирали 1,2 милиарда евро в завода, докато автомобилната индустрия в Словакия преминава към електрическо задвижване.
Словакия се притеснява от намека на Пекин, че може да наложи данъци върху бензиновите автомобили с големи двигатели от ЕС. Заводите на Volkswagen Group в столицата Братислава произвеждате големи модели за износ, включително VW Touareg, VW Passat, Audi Q7 и Audi Q8.
Междувременно фокусът на Китай се насочва към Прага и Чехия. Правителството в Пекин иска чешките им колеги да изиграят активна роля в подпомагането на разрешаването на търговския спор с Европейския съюз относно електрическите коли.
Китай има желание да засили сътрудничеството с чешката страна в области, включително търговия, инвестиции и нова енергия и да разшири вноса на високотехнологични продукти и оборудване от Чехия.