"Лада": Край на старите модели

Старите модели на Лада все още да честа гледка в

ЕПА/БГНЕС

Старите модели на "Лада" все още да честа гледка в страни като Куба

Русия скъса с дългогодишната си любов - класическата "Лада", колата, която навремето се издигаше на пиедестал, а днес символизира упадъка на местната автомобилна индустрия, за някои дори и на страната.

Производството на т.нар. "класичекски модели" "Лада" - онези, разработен на базата на "Фиат 124", обявен за автомобил на годината през 1966 г., беше окончателно прекратено с края на сглобяването на модела 2105.

"Класиките" - от модела 2101,

който у нас остана известен с първото си име - "Жигули", а в Русия е наричан "копейка", през по-мощните "Лада 1500", 1500S и 1600 (ВАЗ 2103, 21061 и 2106) се задържаха на пазара над четири десетилетия.

Краят на производството им е чувствителен момент. Макар че са демоде и обект на непрестанни подигравки в чужбина, голям брой руснаци продължават да ги считат за последната си връзка с ерата, в която изглеждаше, че СССР може да спечели Студената война.

"Говорим за национална привързаност. В продължение на години по съветско време "Лада" беше недостижима мечта за много хора.

Толкова трудно бе да се сдобиеш с такава... Хората чакаха ред с години", припомня Вячеслав Лисаков, депутат в руския парламент и шеф на съюза на автомобилистите "Свободен избор".

От конвейера в Толиати в края на миналата година започнаха да слизат първите представители на

новата линия евтини и модерни лади -

"Гранта", наследници на моделното семейство на "класиките".

За разлика от тях "Гранта" е с предно предаване и предлага сравнително приемливо ниво на комфорт. В базовото си изпълнение струва към 5500 евро.

Производството на "Лада" започва през 70-те години след лицензно споразумение с "Фиат".

Моделът, в началото само един - 2101, се превърна в хит из целия Източен блок, където притежанието на автомобил бе доказателство за висок социален статус.

Собствениците пък, свикнали с постоянния дефицит на какво ли не, както и с ниското качество на стоките, поправяха колите си собственоръчно и за кратко време се научиха да не търсят специализирана помощ.

Елементарното устройство правеше ладата незаменима,

тъй като тя успяваше да се движи дори в суровия сибирски студ.

Цели десетилетия тя остана основен избор за руснаците, тъй като бе сравнително евтина и издръжлива.

Обичам колата си, възкликва Николай Дашкевич, московски механик, който кара бяла "Лада 2105" на 25 години.

"Над половината части на двигателя са оригинални. А досега съм изминал над 1 млн. километра", казва той.

След разпада на СССР през 1991 г., ВАЗ (по-късно АвтоВАЗ) е изместен от чуждестранните гиганти. Редом до легендарните лади в днешно време могат да се забележат лъскави западни джипове, които в Русия от години са символ на разделението между бедни и богати.

Времената за местните производители са тежки, въпреки че френско-японския съюз

"Рено-Нисан" скоро поема контрола над компанията

Продажбите на "Лада" спадат, а АвтоВАЗ бе принудена да изтегли близо 100 хил. нови коли заради технически неизправности. В това число влизат 70 хил. "Лада Калина" - модел, който премиерът Владимир Путин рекламираше през 2010 г.

Редица експерти прогнозират, че Русия ще се превърне в най-големия европейски пазар за коли до края на десетилетието, тъй като приходите на домакинствата растат, а потреблението се покачва с добри темпове.

Очаква се продажбите на автомобили да нараснат с близо 6% през т.г. до 2,8 млн. коли и да достигнат 4 млн. до 2015 г..

"Рено", "Дженеръл моторс" и "Форд" са сред големите световни играчи, които вече започнаха да разширяват бизнеса си с руските си партньори.

Някои експерти обаче не са големи оптимисти за бъдещето на руските автомобилни марки. Според тях руските коли просто не могат да се съревновават с чуждите.

Други обаче твърдят, че голямата конкуренция ще бъде от полза за потребителите.

"Въпреки цялата критика, която днес можете да чуете, на руска земя се изгражда нова автоиндустрия. Индустрия, която произвежда "Форд", "Фолксваген", "Рено", "Хюндай" и др. от този калибър", настоява Александър Пикуленко, коментатор в "Ехото на Москва".

"Основното е, че потребителят ще може да купува добър продукт, който е надежден, безопасен и евтин, отбелязва той.

Част от руснаците обаче никак не са доволни

"Жигули" на времето бе истинска мечта. Ако имаш такава, получаваш уважение. Това сега липсва", казва Николай Пешков, бизнесмен от Ижевск.

Източник на статията: Vesti.bg

модели класики Лада