Н а 2 април т.г. САЩ въведоха мито от 25% за всички превозни средства и части за тях, които се внасят в страната. Страната е вторият най-голям автомобилен пазар в света и тези мита ще имат сериозно отражение върху глобалната индустрия.
Първите ефекти вече са факт и са значителни, съобщава CarScoops. Канада отговори с реципрочни мерки, Китай и ЕС също, макар и не точно към автомобилите (все още).
Хаосът бързо засегна по-малките производители. Jaguar Land Rover (JLR) например обяви, че спира вноса на нови автомобили за САЩ. Засега мярката е временна – само за месец април.
Компанията се аргументира, че това е краткосрочно действие, което има за цел да я предпази докато изготви средносрочни и дългосрочни планове. Това означава, че през април т.г. в САЩ няма да бъде внесен нито един автомобил на JLR и местните дилъри ще трябва да разчитат само на наличностите си. Клиентите, чийто поръчани коли е трябвало да бъдат доставени през този месец, също ще трябва да почакат.
Решението, макар и кратко, ще има значителен негативен ефект върху JLR. САЩ са един от най-големите пазари за компанията, която за периода март 2023 г. – март 2024 г. е регистрирала близо 25% от световните си продажби само там.
JLR вече изпитва трудности, включително и в САЩ. Компанията отчете 17% спад на печалбите за последното тримесечие на 2024 г. и е в процес на ребрандиране и преоткриване. Така въпросното обновяване на Jaguar става още по-важно, тъй като ще трябва да привлече достатъчно платежоспособни клиенти.
Амбицията на Jaguar е да мине в по-високия и ексклузивен клас, като се очаква новият Type 00 да струва над 130 000 долара. И това е преди митата, които допълнително ще повишат цената значително. Така че автомобилът ще трябва да е много, много добър, за да мотивира достатъчно клиентела.
Надеждата на компанията е именно, че за по-платежоспособните купувачи 25% отгоре няма да са особен проблем. Ако колата им харесва.
За Land Rover ситуацията може да е малко по-сложна. Range Rover вероятно ще се справи, тъй като и в момента е престижен модел, насочен към по-заможните. По-масовите модели на Land Rover обаче вероятно ще изпитват трудности, тъй като тяхната аудитория е по-чувствителна към цените. Именно тези съображения ще трябва да се вземат предвид от JLR в изготвянето на мерките какво компанията ще продължи да предлага и къде.