Истинската причина за рекордните сервизни акции за двигатели тази година

Понякога върховите технологии се оказват проблемни

Мартин Дешев,
двигател диагностика

iStock

П рез 2025 г. над пет милиона двигателя на няколко големи автомобилни производители бяха изтеглени от пазара или са под федерален контрол в Съединените щати. Това е необичайно високо число, което привлече сериозно внимание както от потребителите, така и от експертите в индустрията.

Въпреки че изтеглянията от пазара винаги са били част от автомобилния живот, тазгодишната вълна се откроява с това, че е съсредоточена върху повреди и дефекти на двигателите, които застрашават производителността, надеждността и безопасността. Огромната финансова тежест, възлизаща на милиарди долари гаранционни разходи, не сочи към нов, единичен недостатък в дизайна, а към дълбок конфликт между съвременните инженерни цели  и микроскопичните реалности на масовото производство. Истинският виновник се крие в комбинацията от все по-малки толеранси и преминаването на индустрията към по-редки масла с нисък вискозитет, съобщава Automotive News, цитирана от CarScoops.

В десетилетния стремеж към по-голяма горивна ефективност и плътност на мощността, автомобилните производители драстично намалиха обема на двигателя, като едновременно с това увеличиха максимално топлинната ефективност. Тази оптимизация изисква двигател, конструиран с невероятно фини граници на ефективност.

За да функционират безпроблемно при тези условия, съвременните двигатели разчитат на много тънки моторни масла, като 0W-16 или 0W-20, които минимизират съпротивлението и триенето. Този тънък смазочен филм обаче работи в рамките на толкова тесни толеранси, че прави двигателите уязвими към това, което някога се смяташе за незначителни производствени несъвършенства.

В миналите поколения двигатели, по-големите вътрешни допуски можеха лесно да поемат малки грешки при обработката или остатъчни отломки от производствения процес. Днес тези граници на грешки са практически изчезнали.

Каскадните повреди, които сега измъчват индустрията, постоянно се свързват с малки количества производствени отпадъци – метални стружки, фрагменти от процеса на обработка или дори остатъчен пясък от процеса на леене, които проникват в картера на двигателя или смазочните канали. Това коварно замърсяване се оказва катастрофално, когато циркулира с много тънко масло в плътно опаковани компоненти.

Например, масовото изтегляне от пазара на GM на своите 6,2-литрови V8 двигатели беше пряко свързано с метални стружки, причиняващи износване на лагерите и дефекти на коляновия вал. По подобен начин, V35A с два турбокомпресора V6 на Toyota в пикапа Tundra претърпя повреди поради малки метални отломки в картера. След като този отпадъчен материал компрометира смазочния филм, може да възникне катастрофална повреда на двигателя в кратък срок.

Парадоксът на съвременния дизайн на двигателите е поразителен: макар че те представляват инженерно постижение, осигуряващо мощност и ефективност, техните взискателни спецификации означават, че дори най-малкият, преди това незначителен дефект в производствената линия, може да доведе до изтегляне на милиони бройки от пазара. Основната причина за кризата е балансирането между максимална производителност и поддържане на ниво на микроскопична чистота, което производствените линии трудно успяват да постигнат постоянно и без повишаване на разходите.

двигатели с вътрешно горене двигатели автомобили коли