Я понските производители са в нокдаун на китайския пазар, който продължава бързите си темпове на електрификация. А много от електрическите модели са на местни марки.
Данните показват, че общите продажби на японските марки в Китай са спаднали с 32% през първото тримесечие спрямо същия период на миналата година. Продажбите на японски автомобили в страната съставляват вече само 18% от общите. През 2022 г. те са били 20%, през 2021 г. са били 22%, а през 2020 г. – 24%.
Някои от играчите са ударени изключително силно. Mitsubishi наскоро обяви, че спира производството на Outlander в Китай за три месеца. Nissan записа спад от 45,8% на продажбите в Китай през първото тримесечие на годината, докато тези на Honda паднаха с 38,2%. Лидер по този параметър е Mazda със спад от 66,5%, продажбите на Toyota и Lexus са намалели „само” с 14,5%.
Шефът на Honda Тошихиро Мибе признава, че китайските производители ги изпреварват с определени софтуерни технологии, констатирайки, че китайските производители са по-напред от това, което са очаквали.
Основният проблем е свързан с бавното навлизане на японските марки на фронта на електрическата мобилност. Китай преминава толкова бързо към нея, че Nissan Sylphy, който три поредни години е най-продаваният автомобил в страната, през миналата година бе изместен от върха от плъг-ин хибридът BYD Song.
Анализаторът Бил Русо казва, че „японските производители са най-големите губещи от ценовата война до момента”.
Но е много интересно какво ще стане в Европа. Защото има размисли в посока, че именно японските марки ще са от най-потърпевшите на Стария континент, когато евтините китайски електромобили стъпят в Европа. Много е вероятно и тук да са повтори този спад на продажбите на „японците”, както и на други марки, които не се подготвят добре с евтини електрически алтернативи.