С помняте ли си „Шотландски боец” и фразата There can be only one? Е, изпълнителният директор на Xpeng смята, че битката за вечен живот на автомобилния фронт ще доведе до нова трактовка, звучаща така: There can be only ten.
Топ мениджърът предвижда, че преходът към електрическа мобилност ще доведе до изчезването на редица марки, а много други ще бъдат погълнати от по-големите риби. Накрая на пазара ще останат под 10 групи.
След 5 до 10 години пазарът ще е много по-концентриран”, казва Браян Гу пред Financial Times. „Смятам, че броят на играчите вероятно ще се свие до под 10 на световната сцена.”
Това песимистично твърдение идва в трудни времена за Xpeng. Продажбите на марката паднаха с 50% през първото тримесечие на годината, като това я нарежда едва на 12-та позиция сред електрическите производители в Китай.
Компанията бе засегната от общия спад на продажбите в Китай, както и от агресивната ценова политика на Tesla. Ценовата война оказва съществен натиск на пазара за масови електромобили в страната.
Гу смята, че китайските производители ще трябва да продават по около 3 млн. е-автомобила годишно, за да оцелеят до края на десетилетието.
За да бъдеш в „клуб 3 млн.”, не можеш да си само китайски играч, трябва да си световен играч,” казва Гу. “Смятаме че в този сценарий, може би половината от обема ще идва извън Китай.”
Добрата новината за Xpeng и останалите китайски производители е, че износът процъфтява. Ако темповете се запазят, в края на 2023 г. Китай ще стане износител №1 на автомобили в света, изпреварвайки Япония.