Д ебютът на новата Серия 7 буквално взриви интернет. Причината е силно поляризиращият дизайн на лимузината. Това винаги ли е било така? Абсолютно не. Дълги години топ моделът на баварците бе еталон за елегантност и фино балансирани пропорции. Но не така стоят нещата в последно време. Да видим как се е променяла Серия 7 през десетилетията.
BMW 7-Series E23
E23 (1977 - 1986)
Първото поколение на Серия 7 (E23) изглежда недохранен според днешните стандарти. Ясно изразената предница тип акула и многото хром превръщат модела в истинска класика.
За пръв път в индустрията се въвежда електронен скоростомер, прогресивно сервоуправление на волана и електрически странични огледала. През 1980 г. се въвежда първият бордови компютър с дисплей за външната температура.
Година по-рано BMW заменя карбуратора с инжекцион. BMW 728i заменя моделите 728 и 730, а 733i е заменен от 732i. На върха в гамата през 1980 г. е 745i със 187 kW мощност.
BMW 7-Series E32
E32 (1986 - 1994)
В началото BMW смята да направи по-аеродинамичен и обтекаем седан, но д-р Волфганг Райцле, който в последствие шеф на развойния отдел, спира проекта в последния момент за сметка на много по-престижни форми. Целта му е да се монтира V12, което първоначално се приема на нож в компанията, но всичко след това е история.
За мнозина Е32 си остава най-красивата „седмица” и до днес.
Широките „бъбреци” вече са в историята, докато L-образните светлините отзад в последствие ще станат запазена марка на компанията. Сред най-важните технологични нововъведения е системата ASC за контрол на поднасянето и електронен педал на газта.
През 1987 г. се отбелязва появата на първия 12-цилиндров германски седан от края 30-те години. Петлитровият V12 генерира 223 kW. Моделът се предлага с два 6-цилиндрови и два V8 двигателя.
E38 (1994 - 2001)
Третото поколение залага на идентични размери и много сдържани промени по дизайна. Фенове определят модела като най-елегантният.
В началото той се предлага с два 8-цилиндрови мотора и нов 12-цилиндров агрегат. Работният му обем се увеличава до 5,4 литра, а мощността скача до 243 kW. В същото време разходът е намален с 11%.
В допълнение към АBS, 8-цилиндровите модели получават Automatic Stability Control (ASC) като опция. 750i е оборудван стандартно с ESP. Стандартни са и 8-те въздушни възглавници.
BMW 7-Series E65
E65 (2001 - 2008)
Четвъртото поколение, познато и като „седмицата на Бенгъл”, предизвика истински ужас у заклетите фенове на марката. Крис Бенгъл промени тотално дизайнерския език на BMW. Днес този дързък ход би могъл да се определи и като детско упражнение на фона на решенията, които въведе Дамагой Дукец.
С това поколение BMW поставя стандарти в много направления. Примери за това са операционната система iDrive. В последствия (2005 г.) се появява системата за нощно виждане и първият асистент за дългите светлини в Европа.
Новоразработените 8-цилиндрови двигатели със системите VANOS (двоен) и VALVETRONIC дебютират в BMW 735i и BMW 745i. Те работят с първата в света серийна 6-степенна автоматична трансмисия. На върха стои BMW 760i, чийто 6,0-литров V12 генерира 327 kW и 600 Нм.
През есента на 2006 г. BMW представя първия в света луксозен седан с горивни клетки (водород). Произведени са само 100 бройки.
BMW 7-Series F01
F01 (2008 - 2015)
Дизайнът вече е по-балансиран, шасито е напълно преработено, дебют прави Integral Active Steering. В интериорът пътниците се радват на неограничен достъп до интернет.
В началото се предлагат 6- и 8-цилиндроди двигатели, след това идва BMW 760i и BMW 760Li. Задвижването им е разработено на напълно нов 6,0-литров V12 с технология TwinPower Turbo, директно впръскване на горивото и нова 8-степенна трансмисия. Той генерира 405 kW и 750 Нм въртящ момент. За пръв път моделът се предлага със система xDrive (2009).
BMW 7-Series G11
G11 (2015 - 2022)
Новост е платформата с използването на карбонов композит (CFRP). Целта е да направи модела по-лек, но този материал е изключително скъп. Сред акцентите са плъг-ин хибридната система в BMW 740e, контролът с жестове, активното окачване Executive Drive Pro и лазерните фарове.
Нещата станаха много интересни, когато през 2019 г. G11 премина през фейслфит, в следствие на който моделът е увековечен с огромна радиаторна решетка, невиждана до този момент.