О т месец септември 2020 година в Наредбата за периодичните технически прегледи на пътните превозни средства има допълнение, което трябва да влезе в сила от юли 2021 г.
Въвеждат екостикери за колите, какво трябва да знаят шофьорите
Задължителен стикер на колите ще обозначава към коя екогрупа ще спада даденият автомобил, съобщава сайтът Pariteni.bg.
Как ще се определят тези групи, какво ще означава това за собствениците на автомобилите и как ще бъдат проследявани?
Заместник-председателят на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски коментира темата пред БНР.
Общините ще могат да определят зони, забранени за замърсяващи автомобили
"За определянето на екогрупите сме предвидили – веднъж ще се взема предвид екологичната категория на превозното средство, ако не разполага с екологична категория – датата на първоначална регистрация. И втори път измерването, направено по време на самия технически преглед. В зависимост от тези две неща, ще се определя екологичната категория на превозното средство", посочи той.
"Във всички случаи ще се замерват изгорелите газове. В зависимост от екологичната категория производителите дават норми, които са задължителни по време на техническия преглед. Ние веднъж проверяваме дали тези норми са под праговете, посочени от производителя, втори път, ако те са по-добри, от тези, които трябва да се достигнат, ние поставяме превозното средство в по-горна екологична категория. Същото важи и за автомобили, които са оборудвани с уредба за втечнен нефтен газ, те ще минат в една по-горна категория, ако проверката на изгорелите газове е по-добра от това, което трябва да покаже автомобилът", допълни още Войновски.
"Разделили сме ги на пет категории, като петата категория е запазена за електрическите автомобили, които не отделят отработени газове. Останалите вече са разпределени в зависимост от екокатегорията и от показанията на автомобила по време на прегледа. Като четвърта категория там са – Евро 5 и 6 и надолу вече – Евро 4, Евро 3, 2. Автомобилът може да е Евро 1 или Евро 2, но да е в добро техническо състояние и да е поддържан от собственика, тогава може да мине в по-горна категория – 2".
Той отбеляза, че това ще се определя от кметовете на общините.
"Ние даваме възможност да се категоризират превозните средства. От там нататък как ще използват тази категоризация, всичко е оставено на преценката на кметовете", допълни Дамян Войновски.
Солени глоби за паркиране в зелени площи и по тротоари
Плащаме „cиня“ и „зeлeнa“ зoнa в Coфия и през Viber
200 лева стигат новите глоби за неправилно паркиране в София