Ц ените на автомобилите се покачват по целия свят и това не е плод на въображението ви. С автомобилните производители, жонглиращи с по-строги правила за емисиите, разходи за електрификация, инфлация, мита, проблеми по веригите на доставки и общ икономически срив, достъпността тихомълком се измести настрана.
И все пак в Германия има един автомобилен производител, който успя да обърне сценария, като повиши цените, но същевременно увеличи продажбите. Според данни на JATO Dynamics, една марка е увеличила средната си цена на един продаден автомобил с 48%, като същевременно увеличи продажбите с 19% на германския пазар.
Въпреки че анализът не посочва имена, той подчертава средна цена на сделката от около 15 000 евро, което силно подсказва, че става въпрос за Dacia. Румънската бюджетна марка си е изградила име, като продава разумни, ориентирани към стойността автомобили като Sandero, който се оказа най-продаваният модел в Европа през 2024 г.
Въпреки увеличенията на цените, които се случиха през последните няколко години, гамата на Dacia остава сред най-достъпните във всеки сегмент. Практичният подход на марката към технологиите, характеристиките и ценообразуването продължава да е привлекателен за практичните купувачи, които просто искат транспорт без фанфари.
В Германия Sandero започва от 12 490 евро, доста под конкурентите в категорията на малките хечбеци. Spring EV започва от 16 900 евро, кросоувърът Jogger - от 17 990 евро, Duster SUV - от 18 990 евро, а предстоящият Bigster SUV се търгува на цена от 23 990 евро. За купувачи, уморени от завишени препоръчителни цени на дребно и нежелани екстри, тази ценова стълбица изглежда освежаващо разумна.
Успехът на Dacia е в рязък контраст с останалата част от германския пазар, който е подложен на натиск. Според „Проучване на цените на автомобилите“, цените на новите коли са скочили с 40% между 2019 и 2024 г., докато общият обем на продажбите е спаднал с 22%. Най-стръмните спадове са в сегмента под 30 000 евро, където наистина достъпните опции бързо изчезват. За много потребители това означава увеличаване на бюджетите за по-скъпи модели или пълно оттегляне от пазара на нови автомобили.
Голяма част от скока на цените може да се проследи до нарастващите разходи за електрификация, съчетани с по-широки икономически фактори. Германските и европейските купувачи сега имат по-голям избор между електрически автомобили (BEV), MHEV, HEV и PHEV от всякога, но тези задвижвания са с по-висока цена. Интересното е, че проучването посочва, че само около една трета от общото увеличение на цените е пряко свързано с изцяло електрическите превозни средства. В същия петгодишен период нетните заплати в Германия се увеличиха със значителните 24%, но това не е достатъчно, за да се неутрализира скокът в цените на автомобилите, което доведе до 11% спад в общата достъпност. В резултат на това повече купувачи се обръщат към финансиране, лизинг или пазара на употребявани автомобили.
Проучването посочва дългосрочен проблем: автомобилните производители все повече разчитат на по-малка, по-богата група купувачи. С намаляването на обема и покачването на цените, кръгът от потенциални клиенти се стеснява. Ако достъпността продължи да ерозира, се разрушава и основата за устойчив растеж. Анализаторите казват, че е време OEM и дилърите да преосмислят стратегиите си, а не просто да гонят маржове. Защото, ако средностатистическият купувач продължава да бъде неглижиран, то спадът ще продължи да се задълбочава.