Д анъчните системи са сложни инструменти, които трябва да се прилагат внимателно. Възходът на електромобилите обаче ги поставя на изпитание. Великобритания е поредното правителство, което е принудено да прецени ползите от ниското замърсяване от електромобилите срещу риска от рязко намаляване на приходите в хазната.
Подобно на други държави по света, властите във Великобритания са притеснени, че ще загубят сериозни постъпления в хазната от масовото навлизане на електрическите автомобили, които не плащат данък върху горивата. В момента страната набира около 32 млрд. британски лири годишно по това перо.
С по-широкото навлизане на електрическите автомобили, данъкът на бензиноколонката ще спадне и, до края на десетилетието, очакванията са страната да губи почти 1/3 от сегашните си приходи по това перо годишно, т.е. около 10 млрд. лири (около $12,5 млрд.).
Това логично поставя нуждата от промяна на данъчното облагане, с което да бъдат „наказани” собствениците на електрически автомобили, за да се запълни дупката от по-малки постъпления от данъци и акцизи върху горивата.
Едно от предложенията е т. нар. “road duty” – такса за измината миля с EV. Подобна система е предложена от други правителства и щати в САЩ, например Вашингтон. Тексас пък е въвел годишна такса, която собствениците трябва да плащат, когато подновяват регистрацията на автомобила си.
Интересното е, че Великобритания вече има 20-процентов данък добавена стойност на обществените зарядни станции. Resolution Foundation посочва, че тази мярка е насочена към водачите на електромобили с по-ниски доходи. По-богатите шофьори могат да си позволят да притежават гараж и да зареждат у дома, където данъкът е само 5%.
Макар да има страхове, че допълнителни данъци или такси могат да намалят широкото навлизане на електрическата мобилност, Resolution Foundation посочва, че във Великобритания, най-богатите 20% от домакинствата са тези, които финансират 2/3 от покупките на нови автомобили. Казано по друг начин, на богатите няма да им се отрази тежко.