В чера писахме за това, че от 2025 г. електромобилите във Великобритания ще започнат да се облагат с пътен данък, от който бяха изключени до момента като част от стимулите за насърчаване на електрическата мобилност. Но ниските постъпления от пътния данък карат британското правителство да отнеме тази привилегия, което ни накара да предположим, че електромобилите скоро ще започнат да губят тези привилегии.
Ето второ потвърждение на нашата теза, този път идващо от Япония. То отново е свързано с нарастващия брой електромобили по пътищата в Страната на изгряващото слънце и свързаните с това по-ниски данъчни постъпления.
Автомобилите с ДВГ в Япония се облагат на база размер на двигателя, като данъкът може да стигне до 110 000 йени ($789) годишно. В същото време електромобилите и тези с горивни клетки (водород) се облагат с плосък данък от 25 000 йени ($178) на година, без значение на техническите параметри.
Това обаче е на път да се промени, както съобщава Nikkei Asia. Законодателите в страната обмислят автомобилите с нулеви вредни емисии да започнат да се облагат на база мощност. Това е подход, възприет в някои европейски държави.
Макар електрическите автомобили да съставляват между 1 и 2% от продажбата на нови автомобили в Япония, министърът на вътрешните работи и комуникации ще поиска от законодателите да обмислят предложението му, което да бъде включено в данъчната политика за фискалната 2023 година.
Очаква се Япония да събере 1,5 трилиона йени ($10 млрд.) от данъци върху автомобилите за фискалната 2022 г. Тези пари са важни за поддържане на пътната инфраструктура, но приходите са спаднали с 14% след пика през 2002 г.
Притесненията са, че преходът към електрическа мобилност ще нанесе още по-голям ущърб на приходите от данъци върху автомобилите.
Министерството на икономиката, търговията и промишлеността е против подобна промяна в данъчната политика, опасявайки се от забавяне на проникването на електромобилите на пазара.
Министерството на финансите на Япония също търси начини да противодейства на очаквания спад в приходите от данъците върху конвенционалните автомобили и може да въведе данък въз основа на изминато разстояние.