Н якога това беше колата на хипи движението. Те, хипарите, имаха разбира се много начини и средства на придвиждане, но най-типично и готино беше да се носят по прашните пътища с T1 (Microbus). Или просто Bulli.
Когато слезе от производство, минаха години преди преди Volkswagen да започне да ни пуска разни концепции за прераждане. Най-значимата от тях бе показана в Детройт през 2001 г. Но истинската заявка дойде много по-късно - преди 5 години, отново в американския гранд.
Тогава беше ID BUZZ Concept. Сега е просто ID. Buzz и е готов за световната си премиера на 9 март. Продажбите в Европа стартират от септември тази година.
Вече не сме хипари (времената не позволяват, не за друго), но някои поне сме запазили нещо от този свободен бунтарски дух в себе си. Хипарите бяха наричани “деца на слънцето и цветята”. Volkswagen ID. Buzz изглежда така, а и явно носи в себе си гените на толкова обичания си предшественик, че събужда слънчеви чувства. И желанието да хванеш по прашните пътища.
Оригиналът
Той е четвъртият изцяло електрически VW - след ID 3, ID 4 и ID 5. Но първият ID, който се предлага като пътнически (5-местен) и товарен автомобил. Производството му вече е стартирало в Хановер.
Сега е още с тези цветни камуфлажи, но личи - има нещо ретро (“винтидж”). И същвременно младежко и авангардно. Дълъг е 4712 мм, а междуосието е 2988 мм. Висок е 1937 мм и 1985 мм широк. Товарното пространство в пътническия ван е 1,121 литра, дори ако всички места са заети.
Ще има и дълга база, но тя няма да излезе преди 2023 г. Интериорът предлага различни конфигурации на вътрешното си пространство. Снимки “отвътре” обаче още няма.
ID. Buzz произлиза от MEB платформата на VW.
И двете му версии са снабдени с литиево-йонна батерия с капацитет от 82 киловата. Тя задвижва електромотор с 201 к.с., а максималният въртящ момент е 310 Нм. Максималната скорост е електронно ограничена на 145 км/ч. Задвижващи са задните колела.
Възроденият “хипар” се оказва истински иноватор. От него започва автономната технология на германския концерн. След месеци ще излезе с полуавтономна функционалност, наречена Level 2, но във Волфсбург работят по Level 4, която се очаква да бъде представена през 2025 г.
А и този изобилства от технически нововъведения, като например система за маневриране в паркинги, сензори и асистенти, подпомагащи шофьора…
И нещо интересно. Първият Bulli, задвижван от електричество, е представен през 1972 г. в Хановер, като прототип. Преди 50 години. Какво ли са си мислели тогава?