П реходът към изцяло електрически автомобили за пореден път показа, че нищо не е гарантирано дори и да е гарантирано. След като няколко години регулаторите уверяваха, че от 2035 г. ще забранят продажбите на нови коли с ДВГ, през 2024 г. тези иначе твърди позиции започнаха да се разклащат.
Увеличаването на интереса към т.нар. е-горива се оказа една от причините. Това са синтетични горива, които са много по-екологични от традиционните, като могат да работят с обикновени двигатели и значително намаляват емисиите. Идеята е да бъдат разрешени и след 2035 г. Автомобилната индустрия иска това да се случи, като вижда начин така да удължи живота на ДВГ и да улесни прехода за клиентите.
Но трябва да се внимава. Изпълнителният директор на BMW Оливър Ципсе предупреди, че въвеждането на регулация за е-горивата може да е нож с две остриета и да се окаже скрита забрана за ДВГ, съобщава Motor1.
„В момента има много индикации, че Европейската комисия може да въведе подвеждащо решение, което изглежда, че маха забраната за ДВГ, като просто отваря вратата за е-горивата. Но, ако след това тя не направи нищо, за да ускори популяризирането на тези горива и ги направи практични, това ще бъде целенасочена забрана на ДВГ през задната врата“, казва Ципсе.
Компанията е сред вече малкото, които макар да разработват активно EV, все още не са обявили конкретна крайна дата за своите ДВГ модели. Много други вече започнаха да отлагат и променят сроковете си.
„Продължаваме да смятаме, че пълна забрана на ДВГ е грешка“, коментира Ципсе. Той направи изявлението по време на конферентен телефонен разговор с журналисти и анализатори след обявяването на финансовите резултати на BMW за първото полугодие.
А те показват, че BMW записва ръст на продажбите на EV, като те вече са 15,7% от всички. Увеличението е с 24,6%.
Ципсе допълва, че според него регулаторите не трябва да бързат със забраните за ДВГ. Вместо това трябва да се премине към е-горива и те да бъдат популяризирани и сред по-старите автомобили.
„Най-важните мерки за защита на климата са тези, които можем да предприемем днес. С други думи, всеки спестен тон СО2 днес, а не някога в бъдещето, е от значение. Това изисква въвеждането и промотирането на нискокарбонни горива като е-горива, Е25 или HVO100 – възможно най-бързо“, коментира Ципсе.
Той отбелязва, че това не означава, че BMW не харесва електрическите коли. Компанията ще продължи да инвестира в тях и да ги развива и запазва прогнозата си, че до края на това десетилетие те ще са поне 50% от общите ѝ продажби.