С лед последните промени в нагласите към електричките, бъдещето на двигателите с вътрешно горене изглежда малко по-неясно. Със сигурност ще трябва да се намерят начини техните емисии да бъдат намалени значително.
Една от най-разпространените идеи са т.нар. е-горива. Това са синтетично разработени горива, които са произведени по екологичен начин, съдържат повече био компоненти и отделят по-малко вредни емисии при изгарянето си. И нещо много важно – да могат да се използват от традиционните ДВГ без да се налагат промени по тях.
Porsche е сред компаниите, които са привърженици на идеята и от няколко години активно работят по усъвършенстването на е-горивата. Тя е споделила част от своя напредък пред Autocar.
Тази година колите в надпреварата Porsche Mobil 1 Supercup ще се състезават, разчитайки на ново гориво. То е произведено в Чили, като съдържа синтезиран чрез електролиза с вятърна енергия водород и въглероден диоксид, който идва от био източници. А в бъдеще ще се използват и методи за улавянето му от въздуха.
Porsche Mobil 1 Supercup датира от 2021 г. и винаги са се използвали е-горива. Те обаче бяха частично синтетични. Сега за пръв път ще са напълно синтетични. Единствената промяна в самите автомобили е препрограмиране на ECU-то, но не са правени никакви други вмешателства по мехниката.
Porsche казва, че новото гориво е почти напълно въглеродно неутрално. То се разработва в завода Haru Oni в Чили поради няколко причини. Локацията е идеална, защото е ветровито целогодишно и вятърните турбини там генерират много повече енергия, отколкото е Европа – 270 дни средно годишно на пълна мощност от 3,4MW спрямо 66 дни за същата турбина в Европа.
С помощта на електролиза се създава възобновяем водород. Той и CO2 се нагряват с високо налягане, за да се произведе метанол, който пък минава процес на дестилация и така количеството вода в него се намалява от 36% на 4%.
Следващата стъпка е използването на реактор, който свързва въглеродните атоми в метанола, за да формира дълги хидровъглеродни вериги, които стават суров синтетичен бензин. След това преминава допълнителна обработка, за да се превърне еквивалент на 93-октаново гориво. С помощта на добавки се постига минимум 98-октанова смес.
Състезанията Porsche Mobil 1 Supercup започнаха от пистата „Имола“ тази година, като ще „подгряват“ Formula 1. Те са идеалния тест за горивата, като се очаква да бъдат консумирани 50 000 литра само този сезон. Заводът Haru Oni може да произвежда 130 000 годишно.
Porsche вижда е-горивата като естествено продължение на историята на ДВГ и добро допълнение за електрификацията на марката. Електрическите модели остават основния фокус на компанията за бъдещето, като ще зависи от интереса на клиентите. Но с е-горивата компанията ще е готова за всякакво развитие на пазара.