Бизнес седаните губят почва под краката си

Луксозните седани като Серия 3 губят позиции от SUV-овете в цяла Европа, като нови данни показват рязък спад, който традиционните марки не могат да игнорират

Пламен Георгиев,
BMW 3 Series 2025

, BMW

BMW 3-Series 2025

Н е е тайна, че европейските премиум производители са изправени пред трудни условия и сегментът, който те класифицират като луксозни седани от среден размер, носи най-голяма тежест от повечето. Някога основен елемент от автомобилния парк за бизнес клиентите, тези модели сега се падат смремглаво в класациите за продажби, тъй като предпочитанията на потребителите се променят и пазарният натиск се засилва.

За марки като BMW, Audi и Mercedes последните данни са отрезвяващи. Продажбите в категорията на премиум седаните от среден размер са спаднали с 19% през първите десет месеца на 2025 г., достигайки 241 096 бройки. BMW Серия 3 все още води в сегмента, но регистрациите на модела са намалели с тревожните 23% на годишна база, като сега общо са 60 237 бройки. Новолансираният Audi A5, който заменя предишния A4, се държи на второ място. С 53 483 продадени бройки досега тази година, това е светъл лъч ​​за Audi в иначе тромавата категория.

Не може да се каже същото за някои от неговите конкуренти. Данни от Dataforce, публикувани от Autonews Europe, показват, че Mercedes-Benz е продал с 14% по-малко бройки от C-класата тази година, като обемът е спаднал до 41 335. Изцяло електрическият i4 на BMW също е леко надолу, като се е понижил с 1,6% до 36 982 бройки.

Подобно мрачна картина властва и по-надолу в списъка. Volvo S60 и V60 са продали общо 16 476 бройки, което е спад от 35%. Продажбите на Polestar 2 са намалели с 26% до 14 099, докато тези на BMW 4-Series са паднали с 12% до 10 081 бройки. Giulia на Alfa Romeo, въпреки лоялните си последователи, също е регистрирала 20% спад.

Наличността на модели не е единственото предизвикателство. Auto News съобщава, че купувачите на автомобили са започнали да пазаруват в други сегменти. Например, има силно търсене на средноразмерни SUV-ове, включително такива с плъг-ин хибидни опции за задвижване като BYD Seal U.

Въпреки това, има известен предпазлив оптимизъм, че сегментът може евентуално да се стабилизира или да се възстанови. Някои автомобилни производители залагат на електрификацията, за да обърнат съдбата на сегмента. BMW ще покаже следващото поколение 3-Series, което ще се предлага както във версия с ДВГ, така и в електрическа версия. Електромобилът, който се очаква да носи емблемата i3, ще използва технология от предстоящия iX3. Това включва по-ефективен силов агрегат и подобрен пробег, което го прави ключов продукт в електрическата стратегия на BMW.

Mercedes поема по подобен път със следващото поколение C-Class, което ще се появи следващата година. Предстоящата електрическа версия ще сподели основите си с новия GLC SUV, което сочи към по-мащабируем и фокусиран върху електромобилите платформен подход.

Германия остава най-големият единичен пазар за тези средноразмерни премиум седани, като държи доминиращ пазарен дял от 37%. Продажбите са спаднали значително във Великобритания (-26%), а пазарният дял е намален до 16%.

седани продажби