С лед като нов автомобил излезе от автосалона, той веднага губи голям процент от първоначалната си цена. Цената им продължава да намалява с течение на времето, съвсем естествено, но някои марки се обезценяват повече от други. За да установят кои марки автомобили губят най-много стойност, автомобилните експерти от carVertical провеждат проучване и анализират над 72 милиона единици данни между 2019 и 2022 г. в Европа, САЩ и Австралия.
Най-обезценяващите се марки автомобили през годините са Chrysler, Audi и Seat. Например максималното обезценяване на нов Chrysler в крайна сметка ще падне до -96,8% (средно за 25 години), което го прави марката, която губи по-голямата част от стойността си на пазара. В интерес на истината, около половината от марките в грешния край на тази графика за обезценяване на автомобили са от премиум класа. Макар че потребителите обожават Infiniti, BMW и Volvo, тяхната стойност намалява значително с течение на времето.
За сравнение, автомобилите Toyota достигат най-ниската си стойност на възраст от 19 години, докато BMW достига до там на 21. При все това автомобилите Toyota губят около 88,7% от стойността си, докато BMW – 93,8%. Какви фактори довеждат до тези разлики?
„BMW и други марки луксозни автомобили обикновено имат функции и технологични подобрения, които купувачите на автомобили втора употреба не оценяват. Ако можете да си позволите ново BMW, Mercedes-Benz или Land Rover, вероятно искате пълните лукс и иновации, които можете да получите. Човек, търсещ употребяван автомобил, дава приоритет на цената и разходите за поддръжка спрямо всички ненужни функции. Ето защо употребяваната Toyota за много клиенти е по-привлекателна от BMW“, казва Матас Бузелис от carVertical.
Собствениците на Audi (-96,2%), Seat (-95,8%) и Skoda (-95%) също не трябва да очакват добра сделка при продажбата на старите си автомобили.
На противоположния полюс са Porsche (-64,4%), Jeep (-84,4%) и MINI (-85,5%), които са най-малко обезценяващите се марки, като най-високата им стойност остава след изваждане на най-ниската пазарна стойност на автомобила от първоначалната му цена. Така например Porsche ще загуби само 64,4% от стойността си през годините, докато Lexus ще загуби 89,9% от стойността си.
Сред автомобилите с висока остатъчна стойност се появяват и по-традиционни марки като Hyundai и Toyota. Тези превозни средства са по-достъпни и обикновено предлагат по-ниски разходи за поддръжка.