Х енри Форд революционизира автомобилното производство, въвеждайки конвейра. Сега Audi планира да направи същото, но премахвайки конвейра. Пресслужбата на компанията съобщи, че в бъдеще ще се появят „умни” заводи без традиционната поточна линия – производството ще се осъществява в няколко отделни секции, като преместването на отделните елементи от автомобила ще се извършва от специално подготвени за целта роботи.
Днес повечето заводи използват „дълги” поточни линии, на които автомобилите се сглобяват поетапно. Конвейрът работи почти без прекъсване, което налага работниците да работят максимално бързо, тъй като автомобилът не спира да се движи към следващата монтажна станция по линията. В случай на грешка на някой от етапите се налага спирането на почти целия завод.
Същността на новия подход на Audi се заключава в това, че сглобяването ще се извършва по отделно, в отделни секции, без процесът да е качен на една поточна линия. Самодвижещи се роботи ще обезпечават транспортирането на отделните части, като всичко ще става по предварителелно зададен график. Така на работниците няма да им се налага да бързат прекалено. Но проблемът е, че именно работниците ще бъдат засегнати. А тази новина идва на фона на обявеното съкращение на около 30 000 работници от Volkswagen през следващите няколко години.
В Audi смятат, че „умните” заводи ще решат няколко проблема наведнъж. Например, в едно предприятие ще могат да се сглобяват повече различни модели, без да има значение каква е тяхната конструкция. Това значи, че на едно място ще може едновременно да се сглобяват електромобили, всъдеходи или един модел в различни модификации.
Проблемът тук е живата сила, защото „умният” завод ще намали заетите работници, тъй като те ще се по-малко в сравнение с производството на конвейр. В същото време, според авторите на проекта, скоростта на асемблирането ще се увеличи. Очакванията на Audi са новата схема да започне да се използва след около 10 години.
Четете още:
Докъде стигна BMW след 30-годишно развитие на xDrive (тест драйв)