4 срещу 3 турбини в битката за надмощие между BMW и Audi

Пламен Георгиев,
defaultimg

netinfo

BMW и Audi разполагат с феноменални дизелови двигатели с четири и три турбини, които предлагат невероятни параметри, но и напълно различни концепции.

Основната разлика между двата агрегата: Audi използва 4,0-литров V8 двигател, докато BMW разчита на 3,0-литров редови „шестак“.

Баварците снабдиха своя агрегат с 4 турбокомпресора, превръщайки го в първия по рода си. Компанията бе и първата, която през 2012 г. лансира своя дизелов агрегат с три турбини.

Audi тръгна по друг път. V8 агрегатът разчита на две конвенционални турбини, включващи се последователно, подпомагани от електрическо турбо. Последният разчита на специална 48-волтова електрическа система. Тази конфигурация също е уникална за автомобилния свят.

Audi V8 TDI

Най-мощният дизелов двигател на Audi се вгражда в SQ7. Същият агрегат е монтиран и в Bentley Bentayga, с чиято помощ моделът стана най-бързият SUV на планетата. Агрегатът разчита на системата Vavelift, която въвежда постоянно променящата се фаза на газоразпределение в дизелов двигател.

Цифрите. Агрегатът генерира 435 к.с., налични в оборотния диапазон от 3750 до 5000 об./мин. Още по-впечатляващ е въртящият момент от 900 Нм, който се генерира между 1000 и 3250 об./мин. С други думи казано, тук турбо дупка липсва, заслуга за което е на електрическата турбина.

Цикълът NЕDC казва, че SQ7 изразходва средно 7,4 л/100 км. Моделът се ускорява до 100 км/ч за 4,8 секунди, достигайки до електронно ограничената скорост от 250 км/ч.

Тайната зад всичко това е новият електрически компресор, който обаче изисква много сложна електрическа система, за да функционира. На борда на SQ7 има две отделни електрически вериги, една от които е за въпросния компресор. Притесненията са за издръжливостта на компонента.

BMW 3,0 Quad-Turbo редови „шестак“

Докато Audi избира голям двигател, BMW се придържа към познатата си 3,0-литрова, 6-цилиндрова редова конфигурация, но напомпвайки я с 4 турбини. И тук те се включват последователно, като са групирани в две двойки, всяка от които отговаря за двете двойки от по три цилиндъра. Така баварците създават напълно новата си конфигурация.

Цифрите: BMW 750d генерира 400 к.с. и 760 Нм въртящ момент. Максималната мощност се достига при 4400 об./мин, докато въртящият момент е наличен между 2000 и 3000 об./мин. BMW отбелязва, че 450 Нм са налични от 1000 об./мин. Но това все пак си остава половината от 900-те на Audi при 1000 об./мин.

Очевидно мощността и въртящият момент са по-ниски, но трябва да се отчете, че агрегатът е с един литър по-малък работен обем и два цилиндъра по-малко. Отчитайки това, BMW блести, стане ли въпрос за мощност на литър работен обем.

Конфигурацията на BMW работи с две марки турбини с променлива геометрия, монтирани в един корпус, отделно са двете големи турбини. Единствените други, които използва четири турбокомпресора, но в бензинов двигател, са Bugatti Veyron и Chiron.

При нормални условия, двигателят на BMW използва три турбини. Последното се използва за подпомагане развъртането на двете по-малки турбини при рязко ускорение от ниски обороти.

Благодарение на този двигател, BMW 750d ускорява до 100 км/ч за 4,6 секунди. Дългата версия на модела го прави с 0,1 сек по-бавно. Моделът може да се похвали със среден разход на гориво (цикъл NEDC) от 5,7 до 5,9 л/100 км спрямо дължината на междуосието. Впечатляващо е и, че този дизелов двигател е само 0,2 сек по-бавен от бензиновия битурбо V8 в 750i.

Критиците на BMW могат да ги захапат за това четвърто турбо, което дава само 5% по-висока мощност, но и 11% намаляване на разхода. Охлаждането на четирите турбини е решено с електрическа помпа за охлаждане и допълнителни топлообменници, както и два охлаждащи кръга.

Audi vs BMW

Пряко сравнение между двете конфигурации не може да се направи към момента, тъй като двата модела се монтират в коренно различни автомобили. Но това вероятно ще се промени и в близко бъдеще ще имаме база за сравнение.

Дотогава може да се каже следното: Audi е далеч от параметъра на BMW, касаещ мощност/работен обем. Audi пък превъзхожда двойно баварците, стане ли въпрос за въртящ момент при 1000 об./мин. Трябва да се отбележи и фактът, че BMW генерира 400 к.с., но от 3,0 литра и 6 цилиндъра, докато 35 к.с. повече Audi вади с помощта на литър работен обем повече и още две бутала.

Mercedes-Benz, топката е в твоето поле, а часовникът отброява.

Четете още:

Нови технологии, двигател и трансмисия за обновения VW Golf

Илон Мъск предвижда изграждането на Gigafactory II в Европа

Brabus не е само конски сили, а също много кожа и лукс (галерия)

Източник на статията: Vesti.bg

BMW quad turbo Audi SQ7 BMW 750d Audi BMW