М оже да съм скептичен, критичен и интересен, приемайки чашата за наполовина празна. Това значи, че бих могъл да започна с факта, че E53 не предлага V8, докато М5 - да. Факт, който винаги ще бъде изтъкван от най-запалените фенове (колко от тях купуват днес, това е отделен въпрос). Липсва и на мен, защото аз съм сред тях.
Но сега, за разнообразие, ще съм оптимист, приемайки чашата за наполовина пълна. Защото липсата на два цилиндъра е неутрализирана с един електромотор в трансмисията, благодарение на който имаме близо (че и отгоре) до 600 „коня“ мощност.
И Е53 отново може да ви отнесе главата, както го прави наелектризиращото турнето на AC/DC. В Power Up Tour възрастта няма думата, Брайън Джонсън (76 г.) забива като в най-добрите си години, а Ангъс Янг (на 69) по два часа на вечер не спира с лудориите, куфеенето и запазената си марка. Важното е мощността (или волумето) да е на MAX.
Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+
А в Е53 Hybrid всичко е на МАХ. Но тук не става дума само за мощност, напротив, тя е онази финална съставка, която оформя цялостната картина. Аз я виждам въплътена в четири бели седана и две черни комбита Е53 Hybrid. Паркирани в Мюнхен. Случайност?
Наточени са с абсолютно всичко, което от Афалтербах предлагат за модела: пакети Carbon и AMG Dynamic Plus, функция Race Start, 390-милиметрови предни спирачки, седалки Performance, каквото се сетиш.
Но и това за мен отива на заден план. На преден винаги е усещането, емоцията, която един автомобил може да роди в теб от пръв поглед. И тук дори не засягам толкова дизайна, колкото първото впечатление, историята, усещането за нещо сериозно, което ме чака в рамките на два дни.
Много малко са японските коли днес, които могат да събудят страст и емоции у мен (изключвам емблематични спортни модели). Но какво друго може да събути тази огромна като диско топка звезда и по-малката емблема с надпис Affalterbach над нея? Емоции.
Заложени са още във външните белези. Специфичната решетка с вертикални ламели е стандартно осветена. По-широките предни калници (плюс единадесет милиметра от всяка страна в сравнение с Mercedes-Benz E-Class) са условие за разширената предна следа. Предната броня е с широки външни въздухозаборници, всеки с две вертикални перки. Големият централен долен отвор насочва въздуха към допълнителния преден AMG радиатор.
Отстрани имаме скрити дръжки на вратите. Отзад стоповете са с по три LED стилизирани звезди. Финалният щрих са лип спойлерът на капака на багажника и двете двойки ауспуси, между които е разположен дифузьорът.
Сядайки в тези „корита“, зад един от най-красивите волани, човек няма как да остане равнодушен. Стартирането на машината е съпроводено със странен, електронен звук като от бъдещето, Superscreen-а оживява, приборното табло е с 3D-графика като на изтребител, в Sport+ четирите цеви отзад започват да припукват... Още не съм тръгнал, а емоциите вече бушуват.
В главата ми се е забил един рефрен от емблематично парче на Rammstein, които гледах на живо в Белград. Той гласи следното:
Mercedes Benz und Autobahn
Alleine in das Ausland fahren
Reise Reise, Fahrvergnügen
Да, емоциите се усилват от една конкретна дума в първата строфа... аутобан. Казано по друг начин: pedal to the metal. Вали, мокро е, но това е чудесно, малко коли на магистралата. Не му мисля много. Газ. Гигантските 21-цолови ковани джанти са обути с Michelin Pilot Sport 4S, зад мен е пелена като на старта на GP на Канада. В Head-up дисплея с графика на оборотомер, разграфен до 8000 об./мин, виждам 270 км/ч... F***, ремонт. Съсипаха я тая Германия, два ремонта в рамките на няколко километра, не знаех че българи правят ремонтите и тук.
Няма време за втори опит, навигацията (друга впечатляваща характеристика с т. нар. добавена реалност с камера и стрелки за предстоящия завой, много е яка и полезна в чужбина) ме насочва в посока Тирол, Австрия. Към Алпите, а там няма широки пътища, за сметка на това има много завои, безкраен низ от завои. Нямам дори време да се любувам на магичната красота на този район. Ще го направя вечерта с чаша(и) вино в ръка, сега... пак газ, но с бегла мисъл за факта, че в Австрия е пълно с камери. Ще разбера след месец-два дали съм бил достатъчно примерен.
Защото се изисква да си такъв с това, с което разполагаш под предния капак. Там ситуацията е двузначна. За онези, за които чашата е наполовина празна, е ясно: ужас, няма V8. Еми... няма, живеем във времена, в които производителите се ръководят от грамовете СО2. Брюксел така е казал. Затова аз, който в този случай изповядвам философията, че чашата е наполовина пълна, ще кажа, че е интересно.
Защото тук можеше да имаме 2,0-литров 4-цилиндров двигател (като в други плъг-ин хибриди на Mercedes), но в този случай говорим за 3,0-литров редови „шестак“ с 449 к.с., което е с 14 к.с. повече спрямо мотора в предишния Е53 (W213). Това е постигнато чрез нова турбина с по-голямо налягане (1,5 спрямо 1,1 бара). Софтуерът също е нов, добавен е и допълнителен радиатор.
В трансмисията AMG SPEEDSHIFT TCT 9G е вграден постоянно възбуден синхронен електромотор с мощност 120 kW, като така Е53 HYBRID 4MATIC+ достига мощност 585 к.с. и 750 Нм. Но клиентите на този тип автомобили биха били сочени с пръст, ако не вложат още хиляди евро за пакета AMG DYNAMIC PLUS (а както казах в самото начало, тестовите автомобили бяха накичени с абсолютно всичко, предлагащо се за модела).
Въпросният пакет предлага функция RACE START (коланите буквално ти изкарват въздуха, когато я активираш), благодарение на която ускорението от 0 до 100 км/ч на седана отнема 3,8 секунди. В този случай максималната скорост вече е 280 км/ч. Малко не ми достигна, за да видя дали ограничителят щеше да се активира.
Всичко това е чудесно, като изключим факта, че целия този пакет тежи... 2390 кг! Не е добре, но това е жертвата, която трябва да се плати за батерията с капацитет 28,6 kWh (нетен 21,2) под пода на багажника. Тя позволява на този плъг-ин хибрид да изминава до 100 км само на ток. Карах няколко, докато пресичах Мюнхен на път за летището, през другото време не съм пестил, не съм гледал среден разход, излишно е в такъв автомобил.
Тук важни са други неща. Например изненадата, че от бизнес седан Mercedes може да направи толкова добра машина за шофиране. Изненада, защото специалитетът на марката и Е-класата са комфортът. Затова и началната точка на този тест драйв не беше избрана случайно – Мюнхен. Сякаш само с този факт организаторите искаха да ни кажат нещо, което аз разбрах още след първите километри: E-Class може да си съперничи с М5 като управляемост.
За да бъде поет целият този динамичен потенциал на задвижващата система, каросерията на автомобила е била подсилена чрез няколко мерки, за да се увеличи здравината на усукване: допълнителни заздравяващи детайли в предното и задното окачване, подобен има и под моторния кош.
Моделът е стандартно оборудван с променлива система AMG Performance 4MATIC+. Електромеханично контролиран съединител прехвърля въртящ момент между предната и задната оси, като в зависимост от ситуацията до 100% от нютон метрите може да отидат към задната ос.
Специална настройка за модела има и окачването AMG RIDE CONTROL. Стоманените пружини са комбинирани с адаптивни амортисьори, като целият пакет е съпроводен от нов хардуер и софтуер. Амортисьорите са двуклапанни, по един клапан за компресия и декомпресия, за да се снижи до абсолютния минимум наклонът на каросерията.
Такъв не усетих в безкрайните серпентини по посока Лех в тиролската част на Алпите. Иначе характеристиките на окачването могат да се изберат предварително на три нива: “Comfort”, “Sport” и “Sport+”, което става посредством въртящ се кръгъл регулатор на волана.
Огледално на него е регулаторът на AMG DYNAMIC SELECT, от който (с въртене или натискане) се избират познатите програми на задвижване “Comfort”, “Sport”, “Sport+”, “Smoothness” и “Individual”, към които има също “Electric” (по дифолт автомобилът стартира в този режим, даващ до 100 км пробег само на ток) и “Battery Hold”.
Кожа и Nappa, MBUX Superscreen, страхотен волан, Performance седалки и AMG TRACK PACE. Всичко, което може да се поръча и поиска от един интериор. Воланът... жесток е. Има кръгли регулатори за активиране на различните режими и настройване твърдостта на окачването. Хоризонталните двойни лъчи изглеждат страхотно, макар тези сензорни плъзгачи да не ме радват много.
За пътника има опционален екран, светещо влакно във вратите се активира, за да предупреди за присъствие на автомобил в сляпата точка. Седалките са произведение на изкуството, червени контрастни шефове, метални педали и карбонова облицовка по таблото. Head-up дисплеят също е брутален, имитира оборотомер. Всички нужни условия, които да ме подтикнат към глупости на пътя. Не съм ги извършил, но се забавлявах, много.
На аутобана не успях да направя разлика дали завиващата задна ос помага, но в завоите определено има значение. Над 100 км/ч задните колела завиват на 0,7 градуса паралелно на предните, докато под този скоростен праг задните се завъртат до 2,5 градуса противоположно на предните, за да се оптимизира маневреността.
Инженерите изтъкват и факта, че спирачният асистент е електромеханичен. Така по ефективен начин са комбинира електрическата рекуперация с хидравличните спирачки. Стандартно за модела предните спирачки са с диаметър 370, но в моя случай те са 390-милиметрови с 6-бутални червени спирачни апарати. Вършат работа в безбройните алпийски завои, още повече, че теглото е наистина потресаващо и на момента се усеща инертността.
Цените? Кеф цена има ли? Няма, така че какво тук са някакви си около 210 000 лева стартова цена. Оттам насетне sky is the limit, както казват във филмите. Но повече подробности за модела може да видите в конфигуратора на "Силвър Стар".
Технически характеристики
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+
Размери
Дължина, мм: 4949
Широчина, мм: 2065
Височина, мм: 1468
Междуосие, мм: 2961
Тегло, кг: 2390
Двигател
Вид: 6-цилиндров, редови
Работен обем, куб. см: 2999
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 499 при 5800-6100
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 560 при 2200-5000
Батерия
Капацитет, бруто/нето, kWh: 28,6/21,2
Системна мощност
Макс. мощност, к.с.: 585 (612 с функция Race Start)
Макс. въртящ момент: 750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250/280
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 3,8
Среден разход, л/100 км: 9,2 – 8,6
Вредни емисии СО2, г/км: 23 - 19
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 211 000