К огато Фердинанд Пиех е начело на Volkswagen, има изрично нареждане Skoda да поддържа по-ниско ниво на качеството, за да не пречи това на Volkswagen. Днес, нивото на качество не само че е еднакво, но и чехите получиха огромния кредит на доверие да разработят и произвеждат VW Passat успоредно със Superb.
Това стана, след като през годините чешките специалисти си извоюваха славата, че са ненадминати, стане ли дума за отваряне на вътрешно пространство (и много повече от това). А в един семеен автомобил, вътрешното пространство е основополагащо.
Тази експертиза бе достатъчна на Volkswagen да повери разработването и производството на деветия Passat на Skoda. С тази разлика, че моделът на VW се предлага само като комби, докато чешкият му събрат – като комби и хечбек.
Skoda Superb Hatch
Момент, хечбек ли казах? Да, правя го, защото по номенклатура Skoda Superb е именно хечбек (лифтбек най-точно), но кой би нарекъл модел с дължина почти 5 метра така!
Като изключа този страничен факт, спокойно мога да заключа, макар и в самото начало на моето ревю, че четвъртото поколение на Superb (излизащо на пазара в 90-ата годишнина на модела) е най-добрият сериен автомобил, който Skoda е произвеждала. Не ме вълнува фактът, че хората предпочитат SUV, това значи Kodiaq, просто този автомобил е Super(b).
Новият Superb (няма да говоря за комбито тук) е лека еволюция във визуално отношение спрямо предшественика. Но пък е обърнато сериозно внимание на обтекаемостта на купето (по-силно наклонено челно стъкло, скосена линия на покрива, охлаждане на спирачките чрез въздушния поток от перката на радиатора и т.н.), като е постигнат коефициент на челно въздушно съпротивление от 0,23, параметър, типичен за електромобилите. Това, от една страна снижава разхода на гориво, от друга минимизира шумовете. Одобряваме и двата ефекта.
Ще маркирам новата интерпретация на радиаторната решетка, както и второто поколение LED Matrix фарове с кристални елементи (с 36 индивидуални светлинни сегмента), каквито има и в новите тънки LED стопове. Шест са новите цветове за каросерията, а като опция се предлагат и 19-цолови джанти.
Две думи ми идват на ум, когато трябва да опиша интериора: пространство и качество. Superb е брилянтен луксозен автомобил, ако търсите кола за дълъг път, с огромно пространство за краката. Моделът и без друго си беше ненадминат в параметъра вътрешен обем, сега дори е нараснал благодарение на увеличената с 43 мм дължина. Същото важи и за багажника, увеличен с 20 л до колосалните 645 л.
По средата на таблото е монтиран 13-инчов централен дисплей, приборното табло е 10-инчово, като за пръв клиентите могат опционално да поръчат и Head-up дисплей. Преработената структура на инфотейнмънт менюто улеснява боравенете със системата благодарение на трите основни меню икони: Home, Car, App. Навигацията е супер, затова не е необходимо да се прибягва да “гугълска“. Иначе имаме до 28 Simply Clever решения, като особено ми допада решението за почистване на централния дисплей от пръстови отпечатъци.
Новост са трити т. нар. „Smart Dials“, работещи като контролери за климатика и подгрева/климатизацията на седалките, а централният предлага избор на режимите на задвижване. Той може да се конфигурира.
Споменах седалките (избор от три вида), затова не мога да подмина новите Ergo седалки с 10 пневматично контролирани масажни възглавници.
Последната дума във връзка с интериора оставям за качеството. Всяка точка на допир е добре преценена и дава приятно усещане. Такива например са дръжките на вратите, които е удоволствие да докосваш и използваш.
Щедро е раздавано и под предния капак, където по традиция марките под шапката на VAG предлагат голям избор, макар той да бе ограничен през последните години. Но не и сега, клиентите на Superb имат избор между три бензинови и два дизелови двигателя. За пръв път 1,5-литровият TSI е с мека хибридна 48-волтова система. Двулитровите агрегати са съответно с 204 и 265 к.с., като вторият се предлага и с 4х4 задвижване. Системата може да изпраща до 100% от въртящия момент само към задните колела, както и до 85% от нютон метрите към само едно колело.
Дизеловите опции са със 150 и 193 „коня“, а всички двигатели вървят ръка за ръка със 7DSG.
По време на теста на модела в Карлови Вари бе разкрито, че Superb Limo ще се предлага и с плъг-ин хибридно задвижване. Първоначално бе обявено, че тази опция ще е само за комбито, не ето че е седанът ще може да се възползва от възможността да изминава до 120 км само на ток. Това ще е възможно благодарение на комбинация на 1,5 TSI, електромотор и батерия с капацитет 25,7 kWh.
Изглежда правилно да започна с 1,5-литровия мотор със 150 к.с. (макар да го карах последен), защото предлага най-достъпната цена. Но тук трябва да се има предвид, че става въпрос за автомобил с почти 5 метра дължина, какъвто, когато се купува, се мисли ирационално. Все пак Superb Hatch е кола, която е насочена към fleet клиентите, така че вероятно ще има и покупки на този двигател. Но той иска да го натискате повече, особено извън града.
Резултатът няма да е удовлетворяващ, моторът се напъва, става шумен, а трансмисията или реагира бавно, или задържа предавките повече от необходимото. При спокойно каране ситуацията е обратната, двигателят е ненатрапчив, спокоен, изненадващо икономичен.
Но нека си го кажем така, всичко над този двигател изглежда удачно. Аз тествах топ изпълнението с 265 к.с. и 4х4, за дизел не ми остана време. Мисля, че тук ще падне основният избор на частните клиенти, за които икономичността няма да е основен движещ фактор, а философията на Мечо Пух ще е такава.
Контролът върху каросерията прави голям скок в сравнение с последния Superb. Дължи се на адаптивната система на окачването DCC Pro, чиито двуклапанни амортисьори предлагат отделно управление на степента на компресия и декомпресия. Целта тук е била осигуряване на комфорт на пътя, но и предвидимото, линейно поведение. DCC Pro се предлага като опция за Selection и нагоре, част от пакета Drive Plus, стандарт за L&K. Иначе ходовата част разчита на класическа MacPherson схема на предния мост и усъвършенствано четиризвенно задно окачване.
Резултатът от всичко това е, че сега Superb е много по-стегнат на по-интересни за каране пътища, най-вече с по-малко накланяне на каросерията. Но истината е, че основните акценти са безмилостното елиминиране на шума и цялостната завършена возия на магистрала, където Superb е брилянтен.
За цените може да се каже много, може и малко. Избирам първия случай, тъй като на сайта на официалния вносител все още се предлага Superb от предходното поколение. Там виждам Superb с 2,0-литров дизел с 200 к.с. и 4х4. Естествено, моделът е с много голяма отстъпка, защото трябва да се продава новият. В случая имаме изпълнение Edition за 73 483 лв. с ДДС.
Отварям ценовата листа и същата модификация (вярно, със 193 к.с.) стартира на цена от 74 580 лв. Казано по друг начин, разлика няма. Иначе най-ниската цена за модела е 65 460 лв. с ДДС (1,5 TSI със 150 к.с.). Конкуренти няма да посочвам, защото тази кола няма. Е, има, но те са с емблемите на BMW, Mercedes или Audi, а тук имидж няма как да измерим, цените също са несъпоставими.
Основните акценти в новата Skoda Superb са изключителния финес при висока скорост, комфорт и изискан висококачествен интериор. Като просторен семеен автомобил, изглежда стилно и се откроява в пренаселения от SUV пътен пейзаж
Нещо повече, моделът е отлична алтернатива на Audi A6, като му отстъпва само по имидж. Но е също толкова изискан, просторен и добре конструиран като по-реномирания си конкурент. А и отличното му ценово позициониране го прави алтернатива, която всеки трябва да вземе предвид.
Технически характеристики
Skoda Superb 2,0 TSI 4х4
Размери
Дължина, мм: 4912
Широчина, мм: 1849
Височина, мм: 1481
Колесна база, мм: 2841
Тегло, кг: 1720 – 1856
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1984
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 265 при 5000-6500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 400 при 1650-4350
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,6
Среден разход, л/100 км: 7,5 – 8,0
Вредни емисии СО2, г/км: 170 - 183
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 79 630