В Hyundai Santa Fe всичко е в изобилие (тест драйв)

Ако се абстрахирам от дизайна на задницата, SUV-флагманът на марката е огромен, комфортен и икономичен. Това е автомобил, с който навъртането на километраж е като песен, като рефрен от една популярна родна песен „минава, големият кораб минава“

,
Hyundai Santa Fe тест драйв

CarMarket.bg

С анта Фе е столицата на Ню Мексико, щат, в който водата не е в изобилие. Но въпреки това не спирам да правя асоциации именно с песента на Силвия Кацарова и големия кораб, който минава по реката. Защото Hyundai Santa Fe е точно това: голям сухопътен кораб, предлагащ наистина ненадминато вътрешно пространство. Има само един минус: дизайнерите на предницата и задницата явно не са общували много в процеса, защото отпред колата излъчва мощ и ни връща към кубизма, характерен за мощните офроудъри от не толкова далечното минало.

Отзад ситуацията е, меко казано, странна. Формите отново са кубични, но тук свлечената задница прилича на микробус, а петата врата е като на баничарка, поне отваря огромен „чадър“, ако навън вали. Аз я намирам за грозна. Но грозна по моите разбирания, за други подобно дръзко и различно оформление определено ще бъде намерено за привлекателно. Със сигурност стратегията love or hate работи в този случай.

Всичко това ме кара да вярвам, че за Hyundai кубичните форми са новото черно. Масивният SUV избягва идеята за извивки, ниска линия на покрива и изкуствени спортни детайли, давайки приоритет на пространството и практичността. Интересното е, че дори Саймън Лосби, старши вицепрезидент в дизайнерския център на Hyundai, казва, че всички тези квадратни детайли са напълно умишлени, дори нарича това поколение на Santa Fe „тухла“.

CarMarket.bg

Той споделя още, че идеята за новия дизайн на Santa Fe идва след пандемията, когато много хора в Корея прекарват повече време в приключения и малки ваканции с колите си, просто защото не могат да отидат в чужбина. Нещо интересно, много модерна в момента в Корея е тенденцията Chabak (cha означава кола, bak означава сън), т.е. хората излизат сред природата и спят в колите си. В Santa Fe няма никакъв проблем това да се случи. Аз обаче имах друга задача: да превозя петима човека комфортно до Белград с достатъчно багаж за четири дни. Не открих по-удачен вариант от Santa Fe. Разказвам.

CarMarket.bg

Интериорът е мястото, където Santa Fe блести. Докато отвън имаме едно връщане към 90-те години с тези кубични форми (и тази задница, ох, не мога да я пренебрегна), характерни за най-способните извън пътя офроудъри, вътре има две теми: комфорт и обем, гигантски обем. Меки на допир материали, дори и пластмасата е приятна при контакт, обилно количество кожа (макар и да не е естествена) и изящни джаджи изпълват купето на Santa Fe.

Имаме и предостатъчно решения за практичност, в това число две жабки на таблото, две поставки за безжично зареждане на смартфони, под които има щедро пространство за съхранение на всевъзможни вещи, дълбок централен подлакътник.

Естествено, имаме панорамния извит дисплей, съставен от два 12,3-инчови дисплея. Тази конфигурация познавам вече от другите модели в гамата, същото важи и за превключвателя за режимите на трансмисията, изнесен вече на волана, както и повече от обикновения брой физически бутони. Аз ги приемам, защото чрез тях управлението на климатичната система и аудиото по време на движение става по-интуитивно.

CarMarket.bg

А какво да кажа за вътрешното пространство? Този автомобил е огромен! Нещо повече, мястото на третия ред е достатъчно за двама възрастни, макар достъпът до него да не е толкова лесен в 7-местна конфигурация. Затова Hyundai предлага и 6-местно изпълнение на интериора с две отделни кресла на втория ред в най-луксозното изпълнение на модела.

Не такъв е случаят с тестовия ми автомобил, на чиято задна пейка седят три дами. Три дами с багаж за 4 дни в чужбина. Бях подбрал внимателно автомобила, за да е способен да ги превозя в пълен комфорт. Защото, както предполагам знаете, една дама трябва да има всичко необходимо й на път, за да блести и да се чувства спокойна. Това значи възможно най-големите и най-тежките куфари, а моя милост товари и разтоварва. Вероятно съм им се издигнал много в очите именно поради факта, че им дадох спокойствието и свободата да вземат колкото искат багаж със себе си.

CarMarket.bg

И трябва да кажа, че Hyundai Santa Fe побира всичко, багажникът му е огромен: 628 литра в 6/7-местна конфигурация и 711 литра, ако има само пет седалки. За да дам перспектива, ще направя сравнение със 7-местната Mazda CX-80. Тя е дълга 4995 мм, докато Santa Fe е „само“ 4830 мм. И въпреки тази разлика в дължините, багажникът на корейския модел е с около 60 л по-голям от този на японския си конкурент. И тук следва да отчетем, че междуосието на СX-80 е над 3,1 метра, докато това на Santa Fe е 2,8 м. Как тук се вписва 7-местният Nissan X-Trail? Слабо, багажникът му е с обем 391-482 л (при идентично междуосие с това на Santa Fe). Той обаче превъзхожда с пътен просвет (до 210 мм) и качества извън пътя, защото Hyundai и Mazda са псевдо офроудъри.

За да съм пределно точен ща кажа, че Santa Fe се предлага във версии 2WD и 4WD, която, макар и с преимуществено задвижване на предните колела, все пак има електронно контролирано променливо разпределение на въртящия момент и блокаж на диференциала. Чрез бутона на централната конзола мога да избирам режими за преминаване на различни терени, но все пак трябва да я ясно, че пътният просвет на автомобила е 177 мм.

CarMarket.bg

В областта на задвижването не е толкова богато, колкото богат е интериорът. Възможностите са HEV и PHEV, дизел вече няма, нещо, което липсва на толкова голям SUV. Нещо, което Mazda CX-80 има: голям дизелов двигател. И тук сега ще изтърся нещо, за което дори не съм вярвал, че бих могъл да кажа: самозареждащият се хибрид върши работата на дизела. Основно по отношение на разхода, защото като дърпане и голям дизелов въртящ момент, сравнения не могат да се правят. И аз никога не бих правил сравнения, просто моят тестови автомобил свърши задачата да отида до Белград и да се се върна за възможно най-малко пари.

Иначе и двата хибрида на Hyundai разчитат на 1,6-литров турбо двигател, работещи с 6-степенна автоматична кутия (nice, very nice), а не с вариатор, както го правят повечето японски хибриди.

Реших да заложа на HEV, тъй като PHEV на дълъг път значи изразходване на 13,8 kWh батерията и оттам насетне основно ДВГ и по-голямо тегло. Този вариант е отличен за петдневно ползване в града и след това излет сред природата през уикенда, защото така можеш да се възползваш от само електрическия му пробег в градско (около 60-ина километра), докато на магистрала самозареждащият се хибрид с неговата 1,49 kWh батерия е много по-добрият вариант. Тя се самозарежда и помага на ДВГ-то, а в София и Белград е способна да задвижва сама големия SUV.

CarMarket.bg

А той, че е голям, две мнения няма. Дълъг е 4,83 м, което обаче е с 12 см по-малко от XC90 или Discovery. А теглото му варира от 1845 до 2090 кг, като собственото тегло на моята версия е 1965 кг. Петима възрастни, както вече изясних и пълен багажник с куфари. Бих казал общо тегло около 2450 кг грубо. След изминати 860 км върнах автомобила при среден разход 8,5 л/100 км бензин. Изразходвах един резервоар (67 л) и заредих за още 70 лв. в Сърбия, като върнах автомобила с оставащи още 150 км пробег. Ето защо си позволих да направя сравнение с дизела. Впечатлих се и по този параметър. Скорост: по ограниченията в Сърбия.

CarMarket.bg

Иначе, ще касае пътното поведение, Santa Fe се държи коренно различно на магистралата от от начина, по който изглежда. Очакванията се, че SUV с подобно излъчване и размери ще се клати като някоя „ладия бяла“. Но истината е далеч от тези очаквания. Santa Fe е удобен и шокиращо тих круизър, който няма претенциите да е нещо друго. Макар нито за момент да не изпитващ чувство за динамика, той винаги се чувства уверен и стабилен. Поема добре неравностите и поддържа купето изненадващо под контрол.

CarMarket.bg

В заключение ще кажа, че Hyundai Santa Fe предлага не само атрактивен дизайн отвън и вътре, но е изключително просторен и комфортен. Целта е била една: да се направи пътуването възможно най-удобно за цялото семейство. Офроуд и спорт са тема табу, макар че в снега в планината ще свърши нужното, за да ви извади от ситуация. Със сигурност това е кола за хора, които искат да бъдат забелязани. И най-важното: много малко са колите в момента на пазара, които да предлагат такъв дизайн (той със сигурност не се приема еднозначно), практичност, оборудване и пространство. И далеч не е за пренебрегване фактът, че с него фирмите могат да ползват данъчно облекчение.

CarMarket.bg

Технически характеристики

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV

Размери

Дължина, мм: 4830

Широчина, мм: 1900

Височина, мм: 1720

Междуосие, мм: 2815

Маса, кг: около 1965

Двигател

Тип: 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1598

Системна макс. мощност, к.с.: 250

Системен макс. въртящ момент, Нм: 367

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 180

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,6

Среден разход, л/100 км: 6,5

Вредни емисии СО2, г/км: 166

Базова цена, лв. с ДДС: 102 300 (за 2WD)

Hyundai Hyundai Santa Fe тест драйв