Тествахме китайския Geely Coolray, който ще се продава в България

Made in China се определя като нещо супер лошо, с тази мисъл подходих и аз към автомобила, за да остана много приятно изненадан от него, дори повече от приятно изненадан – харесах го на prima vista

Ф разата „китайското нашествие” спокойно може да си съперничи по популярност с „електрическата революция”. Досега нито Европа е залята от „китайската вълна”, нито революцията се е случила, но аз продължавам да следя с особен интерес и двете теми, защото новините и процесите около тях превъзхождат в пъти тези, които диктуваха хода на събитията преди 4-5 години.

Но не само това, смятам, че и двете ще се реализират. Ще оставя за момента темата AC/DC, за да кажа, че аз не страдам от многото стереотипи, завладели обществото ни. Единствената ми вътрешна спирачка е, че в Европа все още няма достатъчно голяма база данни, за да се види какво се случва с тези коли след няколко години експлоатация.

От друга гледна точка, след първия ми близък контакт с Geely Coolray, мога да кажа, че той обори по всички точки ниското ми очакване към този автомобил. И причината е предишният ми контакт от преди 10-ина години с китайски автомобили, тези, на които някой беше сложил невярното и подвеждащо Made in BG. Заради тях сега очаквах същия ужас: нещо, което не може да върви, не може да завива и най-плашещото – да не може да спира.

Но за тези 10-ина години скокът, който китайските автомобили са направили, е драстично по-голям от този, който преди десетилетия първо направиха японските, а след това корейските автомобили. Последните две се развиха с темповете на израстване на едно дете, докато при китайските автомобили темповете на развитие е като при животните, изпреварва човешкото в пъти като време.

CarMarket.bg

Причината е, че китайците имат абсолютно всичко, с което разполагат и западните компании, защото те се съгласиха на драго сърце да им го дадат. Да не говорим, че на електрическия фронт изпреварват т. нар. наследствени производители. А да споменавам ли неограничения финансов ресурс, с който разполагат китайците?!

Да, китайската революция не се е случила все още в Европа, дори продажбите са смешно малко, но самият факт, че Карлос Тавареш и Лука де Мео, шефове съответно на Stallantis и Renault Group, получават ортикарии, когато чуят за китайски марки в Европа, говори красноречиво, че това е на път да се случи. Скоро ще започнат да произвеждат тук и да продават съизмерими като качество продукти, но на по-ниска цена. Ето в това вече вярвам. Толкова, колкото вярвам и в това, че българският клиент ще си остане силно скептичен към китайските марки, колкото продължава да ползва сравнението за „борче, мачка и *****”, когато на маса изказва компетентно мнение за френските марки.

CarMarket.bg

И за бях скептично настроен, признавам си. Но след близката ми среща с Geely Coolray, който от 2018 г. до днес има над 800 000 продажби по света, спокойно мога да заявя, че автомобилът ме впечатли изключително много.

Това е моделът, с който китайският гигант се очаква да стъпи официално на българския пазар през следващите месеци. В момента се водят разговори с потенциални дистрибутори. Кои ще са те, тепърва ще разберем, словенските ни домакини не пожелаха да разкрият, но в екипа си имат българин, който ще е трансмисията за осъществяване на този процес в страната ни.

Наш домакин бе словенската група SEEAG, която търси партньори за страната ни. В Република Северна Македония вече работи шоурум на Geely, в Румъния стартират със 7 – 9 дилърства, като амбициите им са догодина този брой да се идвои.

SEEAG оперира в 12 държави от Югоизточна Европа, като през 2023 г. оборотът е 600 млн. евро. Продадените автомобили в региона са около 22 000. Групата е представител на Volvo, Kia, SsangYong (KG Mobility), Geely и Link & Co, като последната марка също е интересна, защото очакваме тя също да се появи на родния пазар.

CarMarket.bg

Geely Coolray е бил подложен наскоро на фейслифт, но промените са такива и толкова много, че може да се нарече напълно нов модел. Тук говорим за автомобил от сегмент B+ в класа на SUV-овете, изразяващо се в дължина от 4,38 м. Като конкуренти може да маркираме Peugeot 2008 (4,3 м) с 1,2-литров мотор със 130 к.с. и 230 Нм; Skoda Karoq (4,4 м) с 1,5-литров двигател със 150 к.с. и 250 Нм; Seat Ateca (4,38 м) с 1,5-литров агрегат със 150 к.с. и 250 Нм. Преимуществото на Coolray е в мощността, която достига до 172 к.с. и цели 290 Нм, параметри, с които преките конкуренти не могат да се похвалят.

Трябва да изтъкнем и друг факт, досега моделът се е предлагал с 3-цилиндров двигател, но вече моторът е 4-цилиндров, поне в това отношение не би следвало да има подмятания, че ще се случи след 100 000 км, но кой знае.

CarMarket.bg

Иначе, що касае външното излъчване, Coolray изглежда доста приятно. Тук е търсено внушение за спортни качества (с такива моделът не разполага), като дизайнерите наистина са направили един много добре изглеждащ пакет. Признавам, задният спойлер и четирите (активни) ауспуха на мен ми идват в повече, но като цяло от Coolray струи едно cool излъчване.

Гигантската решетка в черен гланц е нещо, с което трябва да се свикне, предният сплитер и задният дифузьор ефективна работа не вършат, но пък ще има хора, на които да им харесат. На мен ми допадат стреловидната форма на LED фаровете, която е допълнена от подобен като форма сив детайл под тях, заедно с фалшиви отвори за охлаждане на колелата, като целият този клъстер е доста привлекателен.

Контрастният черен покрив със сиви релси, както и хромираната лайстна под прозорците оформят силуета на модела. Летите черни 19-ки с червени спирачни апарати също допринасят за излъчването. Тук ще кажа, че моделът е оборудван с абсолютно всичко, което се предлага за него, като опция има само различен дизайн на джантите и цвят-хамелеон.

И тук е най-важният въпрос: колко струва? На това точен отговор няма, но цената на Coolray в Румъния е 26 000 евро, така че спокойно може да предположим, че за толкова ще се предлага и у нас, когато бъдат постигнати договори за дистрибуция.

„Малее, тия са луди, 52 000 лева!” Направо го чувам това възклицание, затова трябва да дадем съдържание, защото очевидно трудно някой ще обърне внимание на факта, че за тези 52 000 лв. се предлага всичко, което може да се даде в Coolray.

Избирам Skoda Karoq, защото на габарити двата модела са идентични. Гледам версия 1,5 TSI със 150 к.с. и 7DCT. Стартовата цена на чешкия модел е 63 240 лв. с ДДС (Selection), изпълнението Sport Line започва от 69 190 лв., като над тази цена могат да се поръчват още екстри.

CarMarket.bg

Каква е ценовата разлика – смятайте сами. Аз ще допълня, че Coolray е по-мощен с 22 к.с., въртящият момент е с 40 Нм по-висок. Но по-важното: китайчето не отстъпва по нищо на чешкия си конкурент, когато стане дума за вътрешно пространство. Точно това е един от най-големите плюсове на модела, мястото отзад е наистина едно от най-големите в сегмента. Няма как да кажа същото за багажника, чийто 330 литра са драстично по-малко от тези на Karoq, но в защита на Coolray ще кажа, че той е оборудван с резервна гума.

CarMarket.bg

Оформлението на интериора е такова, че има не малко европейски модели, които могат да завиждат, откровен съм. Кожени (изкуствена) седалка с двуцветно изпълнение и висок страничен борд, дебел кожен волан със скосено дъно, два дисплея, но по-важното – под тях има много приятни пиано клавиши, с.даващи лесен и бърз достъп до климатика. При това изглеждат много добре, самото усещане при натискане е също много приятно. Под скоростния лост на конзолата между седалките има доста пространство за съхранение на вещи. Имаме също станция за безжично зареждане на смартфон, както и бутон за промяна на режима на задвижване, но Sport е просто излишен: сменя реакцията на трансмисията, оборотите се вдигат, става по-шумна, а както казах вече – спорт тук просто няма. Но него го няма и при конкурентите му, не знам защо компаниите продължават да настояват и да ни предлагат нещо, от което ефектът е нулев.

CarMarket.bg

Пластмасата е в повече, това няма как да пропусна, но и немога да отрека, че на местата, на които осъществяваме най-чест допир, са използвани по-меки и приятни на допир материали. Като цяло истински впечатляваща конфигурация, която силно ме изненада. Няма миризма на гадно лепило, няма скърцане, напротив, имаме пиано лак, кожа, различен материал за облицовка на вратите, червени детайли. Имаме пакет, на който европейски производители могат да завидят. Екраните са бледи и реагират по-бавно от обичайното, може да се посочат по-интуитивни менюта, но и такива, които са и по-зле конфигурирани от тези тук.

CarMarket.bg

На пътя ситуацията е сравнително неутрална. Автомобилът не е от най-тихите, може да е доста мощен за 1,5-литров турбо бензинов двигател, но при рязко сгазване на педала на газта, имам чувството, че някое от буталата иска да изскочи през предния капак.

За сметка на това, при спокойно шофиране около красивите езера в Словения, Coolray показа 7,5 л/100 км. След това с него се придвижихме до летището в Загреб, с четирима човека на борда и само магистрала – разходът скочи с около литър, което бих казал, че също ме изненада много приятно.

Окачването отпред е McPherson, отзад е торсионна греда, спирачките са вентилирани, т.е. основни параметри, на които разчитат и европейските конкуренти. Вози една идея по-твърдо, но пък се усеща накланяне в по-динамично описване на завоите. Както казах, едно неутрално поведение на Coolray, което по-скоро бих нарекъл добър вариант.

Да го сравня ли с Karoq отново, тъй като знам, че „поне резервните му части ще са оригинални” никога няма да изчезне от нашия фолклор. Гаранцията на Skoda-та е 3 години, тази на Coolray – 4. Толкова SEEAG дава и на Volvo, което продава на пазарите в бившите Юго-републики.

По какво се различава този модел от другите, продавани в Китай? По малко скопения двигател (с 10 к.с.), за да се гони покриване на СО2-изискванията, както и по течността в климатичната система. Другото е същото като автомобилите за Китай. Дали това е добре?

Ето това е въпросът за 1 000 000 лева. Каква е надеждността на целия този пакет, който за един ден шофиране на мен много ми допадна, който ме изненада много приятно.

CarMarket.bg

Ясно е, че остатъчната цена ще падне драматично. Тук няма две мнения. Но ще изгният ли ламарините (да оставим руските сравнения настрана, там зимата е убийствена), ще има ли дефекти по основните задвижващи компоненти и окачване, това е нещо, на което нямам отговор. Нямат отговор и много други хора, защото все още в Европа просто няма достатъчно количество китайски автомобили на по 5-годишна възраст, за да е събрана тази информация.

Това значи, че първите доверили се на този модел ще са като т. нар. first adopters, както бяхме свикнали да наричаме първите хора, доверили се на електрическите автомобили.

Geely Geely Coolray китайски автомобили