Н еизменното послания към Итън Хънт „в случай, че приемеш тази мисия...“ важи в пълна сила за Renault и главния дизайнер Жил Видал през последните месеци, които поеха предизвикателството да лансират по един нов SUV през няколко месеца. През 2024 г. Режията ни предложи три нови модела: електрическия Scenic, флагмана Rafale и наскоро Symbioz.
Но това не значи, че старите герои са забравени, напротив. За да може да се стигне до появата на горните три, Captur играе основна роля във френския шпионски трилър, носейки печалби с над два милиона продажби за малко повече от десетилетие. Битката му със „злодеите“ е неспирна, сред които можем да изтъкнем Ford Puma, Hyundai Kona, Peugeot 2008...
Renault Captur E-TECH Hybrid 145
Но специалното подразделение на Renault за противодействие бе оглавено преди пет години от Жил Видал, който разгърна погледа си за новия външен облик на гамата, за да попадне в него и силно обновеният Captur.
Макар и във фаза фейслифт, Captur е със силно променен дизайн, като отпред не е останал недокоснат детайл. Новите предни full LED светлини са стандартни за всички версии. Също като при новото Clio, дневните LED светлини са с вертикална форма на полуромб, вдъхновена от логото на марката. Двата въздухозаборника, разположени в двата края на предницата, до дневните светлини, допринасят за аеродинамиката и охлаждането на предните спирачки. Логото е ново, както и радиаторната решетка, в която виждаме малки ромбоидни емблеми, наподобяващи бронята на дракон от епопеята, в която HBO ни пренася всеки понеделник.
Отзад ситуацията не е толкова драстично променена, като корпусът на задните светлини вече е прозрачен, за да виждаме поредната доза малки ромбоидни детайли. Добавяме новото лого и обновения дифузьор, за да завършим облика на модела, който за пръв път може да се похвали и с топ нивото на оборудване еsprit Alpine, какъвто е автомобилът на снимките.
За модела се предлагат шест цвята, както и опционално двуцветно изпълнение с три цвята за покрива и капаците на огледалата. Три са възможните дизайни на джантите, които в зависимост от версиите, са с размер 17, 18 и 19 цола.
Промените в Renault Captur продължават и вътре, където виждаме мултимедийната система OpenR Link с нов 10,4-инчов вертикален дисплей по средата и вградени Googe услуги (в зависимост от версията). Тя съдържа най-доброто от бордовата технология с Android Automotive 12, като моделът е първият от В-сегмент, предлагащ такава технология. Свързването на Android Auto Apple и CarPlay е безжично.
Шорткъти в горната част на екрана улесняват боравенето с най-често ползваните функции. Самият екран реагира много бързо, а яркият и ясен дисплей прави разчитането на картите от интегрираните Google Maps безпроблемно. А още по-добре е, че може да пуснем и Waze, който да ни предупреждава за лоши чичковци с нови комбита BMW 340i.
Имаме също физически бутони за сила на звука, а въртящите се контролери за климатика са премахнати в полза на много приятни на допир физически бутони, което е силно положително, тъй като ергономията е много по-добра.
Тестовият автомобил бе оборудван с Harman Kardon аудио система с девет високоговорителя. Като опция може да се поръча панорамен покрив.
Материалите в топ нивото на оборудване са много меки и приятни на допир. В интериора няма кожа (естествена) и хром. Renault обяви, че от 2025 г. ще спре да използва материали от животински произход. Въпреки това синтетичната кожа създава премиум усещане, самите седалки са с висока странична опора, а централния тунел, където е разположен селекторът на трансмисията, е облицован с меки материали. По този начин коляното на десния ми крак, което е в постоянен допир с тази част от интериора, не изпитва неприятно усещане след дълъг път. Освен това голяма част от пластмасите са заменени от мек на допир текстилен материал.
Една от областите, в които Captur впечатлява, е багажното пространство, тъй като предлага повече товарен капацитет от много алтернативи. Мястото за краката отзад е сравнително добро, но в областта на главата не толкова. Имам си измерител за тази цел, синът ми е над 1,85 м, все още е на 15 години и майка му се вози отпред.
Но на дълъг път, за 10 дни на гръцкото море, на съпругата ми й трябват безброй неща. И тук идва фактът, че Captur може да се похвали с плъзгаща се задна пейка. И без това багажникът от 484 литра (с двоен под) е повече от впечатляващ, но ако отзад няма да се вози човек, седалката може да се плъзне със 16 см към гърбовете на предните облегалки, като така се отваря обем от 616 литра, което го прави лидер при компактните кросоувъри.
Разнообразие под предния капак не липсва. В основата е 1,0-литров мотор с 90 к.с., като същият се използва в двугоривния вариант на бензин и LPG със 100 к.с. и заводски монтирана газова система. Имаме четирициндров агрегат със 160 к.с., както и версията E-Tech full hybrid, която тествах аз. Тя е с 1,6-литров атмосферен мотор, малка батерия с капацитет 1,2 kWh и два електромотора (36 kW е-мотор и 18 kW HSG) за системна мощност 145 к.с. и 205 Нм.
От Режията се хвалят, че системата може да работи в изцяло електрически режим до 80% от времето в града. В градски цикъл, например, хибридната система осигурява икономия на гориво до 40% в сравнение с конвенционален бензинов двигател.
И това не е само хвалба, а факт. Изпитах го след близо 800 км пробег до Касандра на Халкидики и обратно в София. Както казах и по-рано, за десетдневната ни морска ваканция бяхме напълнили багажника до дупка, в купето бяхме трима човека, но въпреки това Captur E-Tech 145 показа най-висок среден разход от 5,5 л/100 км.
Под променените панели Renault добавя нови амортисьори на предната ос, за да подобри контрола на каросерията и модифицира геометрията на окачването за по-добър комфорт. Режията казва, че кормилното управление е било прекалибрирано с цел подобрена реакция и контрол.
Както и преди, Captur разполага с торсионна греда отзад и псевдо-MacPherson отпред (в които е монтиран долен носач и премахната стабилизиращата щанга).
Настройките на MULTI-SENSE са достъпни чрез централния сензорен екран или бутон на волана. Топ оборудването espritAlpine върви в комплект с 19-цолови колела, но тестовият модел бе с 18-ки, което значи само едно: система Extended Grip за по-добро сцепление на сняг и мека настилка.
Четири са конфигурациите на приборното табло, има 48 цвята за LED лентите на панелите на вратите. Те създават по-приятна атмосфера в купето, като цветът се променя автоматично на всеки 30 минути въз основа на циркадния цикъл (24-часов биологичен часовник) и времето от деня (студени цветове през деня, топли цветове през нощта).
Приятната атмосфера обаче се нарушава в един конкретен момент: когато двигателят изпита по-високо натоварване. И не че аз му го задавам, Captur просто не е спринтьор, затова и не искам от него резки ускорения. Но движение със 120-140 км/ч на магистрала са нещо нормално, няма никакъв проблем, може и повече. Но на всяка маистрала има изкачвания, които искам да взема със скоростта, с която го започвам. Баааам, трансмисията влиза в една от 14-те предефинирани програми, в следствие на което атмосферният двигател изведнъж скача до и над 5000 об./мин, което е съпроводено с рев, без това да върви с реципрочно ускорение, а жена ми до мен ме поглежда с притеснен въпросителен поглед.
"Споко", успокоявам я аз, отнемам от газта (скоростта пада), двигателят влиза в нормален режим, аз пак натискам педала, за да си върна скорост и.... пак от същото. Което ме накара да се пригаждам към колата.
Иначе, на ценовия фронт Renault Captur се справя доста добре. Хибридната версия по ценова листа варира в диапазона 53 990 до 60 990 лв. с ДДС (без допълнителни екстри). В същото време конкурентите Peugeot 2008 Hybrid 136 e-DCS6 е в диапазона 55 877 до 64 231 лв., докато Hyundai Kona 1.6 GDI HEV 141 к.с. 2WD 6DCT – от 63 900 до 77 400 лева. Това, естествено, не са всички конкуренти, но не бих могъл да изброя всички, тъй като всяка марка има поне по един представител в сегмента.
Технически характеристики:
Renault Captur E-TECH Hybrid 145
Размери
Дължина, мм: 4239
Широчина, мм: 1797
Височина, мм: 1575
Междуосие, мм: 2639
Собствено тегло, кг: 1370
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, атмосферен
Работен обем, куб. см: 1598
Макс. системна мощност, к.с. при об./мин.: 145 при 5600
Макс. въртящ момент (системен), Нм: 205
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 170
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,6
Среден разход, л/100 км: 4,7/4,9
Вредни емисии СО2, г/км: 106/111
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 53 990