Многото лица на Kia (де)Niro (тест драйв)

През последните 6 години Niro донесе на Kia 350 000 продажби в Европа, затова продължението на хита не е учудващо. Не е учудващ и фактът, че моделът отново се предлага в три версии – хибрид, плъг-ин хибрид и електромобил

Kia Niro HEV

CarMarket.bg

К олосите в киното стават все по-стари и един по един си отиват, за съжаление. Но те винаги ще останат в сърцата ни с това, което правеха през последния половин век: да ни радват с изпълненията си.

За мен Робърт де Ниро винаги ще си остане „доброто момче” от лентите на Мартин Скорсезе. Но ролята на мафиот далеч не е всичко от арсенала на Де Ниро, защото той е и „Шофьор на такси” с прословутата фраза „you talkin’ to me?”. Той е и „Разярен бик”, за който сваля 27 кг и получава „Оскар” за главна мъжка роля. Робърт де Ниро е многолик, актьор, който може да играе психопат, но може да прави и безумни роли в посредствени комедии.

Kia Niro има същото многолико лице като своя съименник. Няма да получи „Оскар”, но има номинация от публиката именно за многопластовия образ на „актьор”, който предлага за всеки по нещо.

За едни това е класическият хибрид, за други плъг-ин хибрид, а за най-прогресивно мислещата част от клиентелата на Kia – електромобил. Резултатът от всичко това е, че Niro е третият най-продаван модел на Kia в Европа. До момента от него са реализирани 350 000 бройки, като от тях 54% са били HEV, 15% са били PHEV и 31% са били EV. Това само показва, че това е точният продукт, появил се в точния момент. Компанията планира да продаде 90 000 бройки от модела до края на годината на континента, а ние решихме да видим колко е добър Niro на „снимачната площадка”.

 STOP&GO: От предходното поколение в Европа бяха лансирани 350 000 автомобила (54% от тях HEV), като компанията се надява да продаде 90 000 бройки до края на годината.

CarMarket.bg

STOP&GO: От предходното поколение в Европа бяха лансирани 350 000 автомобила (54% от тях HEV), като компанията се надява да продаде 90 000 бройки до края на годината.

Захващаме се с ролята, която е най-подходяща за него, а именно на самозареждащ се хибрид. Мнението ми за този тип задвижване беше неоправдано ниска от моя страна, но след като наскоро карах Renault Captur E-TECH, започнах да гледам по друг начин на HEV. Затова взимам Niro HEV с високи очаквания най-вече по отношение на разхода. Дали ги оправда ще разкажа след малко. Първо трябва да отдам заслуженото на външния вид на модела.

 STOP&GO: 9 са екстериорните цветове, от които клиентите могат да избират.

CarMarket.bg

STOP&GO: 9 са екстериорните цветове, от които клиентите могат да избират.

Започвам оттам, че той няма абсолютно нищо общо с предшественика си, на който му липсваше ярко изразена самоличност. Тук такава има и ако се абстрахираме от маркетинговите изразни средства (дизайнерска философия Opposites United и основната й опорна точка - Joy for Reason) за описване на чисто субективни възприятия като дизайна, то Kia Niro определено има силно откроима визия.

Renault Captur E-TECH изнася урок по икономичност (тест драйв)

Липсващото звено: Nissan Qashqai e-POWER (тест драйв)

Истината е, че тя е поляризираща, малко „бъбрива”, коeто ще се хареса на едни, но не и на други. Това само казва, че моделът наистина е многолик и има характер, защото в днешния претъпкан С-SUV сегмент се иска да си различен. Преди години Juke се харесваше именно заради нетрадиционния си дизайн. Niro също е нетрадиционен.

За съжаление конвейрът е взел доста от агресивната визия на концепта Habaniro, от който идва дизайнът на Niro. Отпред най-открояващ се е светлинният подпис, новата интерпретация на радиаторната решетка Tiger nose (подчертана с хром) и уголеменият въздухозаборник. Задницата е малко анонимна, но дългите, високо разположени стопове наистина приковават погледа. Прави го и опционалното (при тестовия модел липсваше) различно оцветяване на С-колоната (като при Audi R8), което може да се допълни и с покрив в цвета на колоната.

 STOP&GO: Самозареждащият се хибрид предлага обем на багажника от 451 литра.

CarMarket.bg

STOP&GO: Самозареждащият се хибрид предлага обем на багажника от 451 литра.

Всичко това е качено на третото поколение на платформата „К” за електрифицирани автомобили. Благодарение на използването на 22% повече високоякостна, горещо щампована стомана, моделът е с по-висока здравина на усукване спрямо предходния (и с 6% по-лек). Той е пораснал малко на дължина, широчина и междуосие, което се е отразило на по-голямо вътрешно пространство (тествано с трима отзад) и багажник с обем от 451 литра за хибридния модел.

CarMarket.bg

Вътрешният дизайн е изцяло дигитализиран и модерен. Асиметричното арматурно табло обгръща водача и пътника отпред със своите противоположно протичащи хоризонтални и диагонални линии. В центъра на вниманието са свързаните в един блок два 10,25-инчови дисплея, които показват контролните прибори пред водача и функциите на мултимедийната система.

За улеснение има и 10-инчов head-up дисплей. Любопитно е сензорното командно табло точно под бутона за аварийните светлини. То е с два режима: единият за контрол на климатика, другият за контрол на аудио системата. Воланът е атрактивен и удобен. Атрактивна е и формата на седалките, които са почти 30% по-тънки, което спомага за по-голямо пространство на втория ред седалки. Пътниците на тях могат да зареждат мобилните си устройства чрез USB-C портовете в предните седалки.

Compass дава точна посока за пътя на Jeep (тест драйв)

BMW 8 Series - атлетът с елегантния скъп костюм (тест драйв)

За да затвърди екологичната тематика на изпълнението на де(Niro), тапицерията е изработена от рециклиран тапет, панелите на вратите са боядисани с боя без летливи органични съединения, тапицериите от PU веган кожа на седалките съдържат Tencel от евкалиптови дървета.

 STOP&GO: Средният разход на гориво по време на теста (417 км) бе 5,2 л/100 км. Моделът предлага три нива на рекуперация на енергия, контролиращи се чрез планките на волана.

CarMarket.bg

STOP&GO: Средният разход на гориво по време на теста (417 км) бе 5,2 л/100 км. Моделът предлага три нива на рекуперация на енергия, контролиращи се чрез планките на волана.

Версията HEV използва високоефективния бензинов 1,6-литров GDI Smartstream двигател на Kia. Четирицилиндровият агрегат развива максимална мощност от 105 к.с. и максимален въртящ момент 144 Нм. В комбинация със синхронния електродвигател с постоянни магнити и мощност 32 кВт, захранван от батерия с капацитет 1,32 kWh, версията HEV разполага със системна максимална мощност в размер на 141 к.с. Двигателят е съчетан с второ поколение 6-степенна автоматична трансмисия с два съединителя.

Любопитното е, че те я лишена от задна предавка (спестявайки 2,3 кг), като само електромоторът движи колата назад.

Проблемът на тази конфигурация е липсата на турбо. За това си има причини, естествено, но те се отразяват в динамиката. Дори няма да коментирам ускорението до 100 км/ч от над 10 секунди, не то е важното. При движение с постоянна скорост всичко е нормално. Автомобилът е тих и на магистрала всичко е наред.

Opel Astra - отговор с характер (тест драйв)

DS 4: Богинята на висшата френска мода (тест-драйв)

Проблемът идва при изкачване на „Предел” или ако решиш да отидеш до Бъндеришка поляна. И смяната на режим Sport (чрез бутон на волана) не помага, защото оборотите на атмосферния мотор скачат неимоверно много, а трансмисията ги превключва късно и бавно.

CarMarket.bg

Разбира се силата на хибрида винаги е била в града, но няма как да ограничим ползването на колата само в градски условия. Аз направих маршрут София – Банско (с Бъндеришка поляна) – София (общо 417 км), като постигнах среден разход от 5,2 л/100 км, с които съм абсолютно доволен. Предишното ми преживяване със самозареждащия се хибрид Captur бе със среден разход 4,8 л/100 (при близо 900 км пробег), но френският модел е по-малък като габарити и със 130 кг по-лек, така че бих казал, че двата модела са идентични като разход.

Niro разчита на MacPherson предно и многоточкова задно окачване, което влияе на комфорта, но в завои се усеща накланяне на каросерията. Шумоизолацията е добра (като се абстрахирам от моментите, когато атмосферният мотор се изправяше пред затруднения), амбиентното осветление е приятно, а автомобилът може да се поръча и с екстра за дистанционно паркиране в тесни пространства. Но пък можеше да има директен бутон за изключване на системата за следене на платното, а да не се налагат четири клика в менюто, за да го направиш.

 STOP&GO: Сумарната системна мощност възлиза на 141 к.с., които задвижват предните колела чрез 6-степенна трансмисия с двоен съединител. Задната предавка е премахната, като на заден ход колата се задвижва от електромотора.

CarMarket.bg

STOP&GO: Сумарната системна мощност възлиза на 141 к.с., които задвижват предните колела чрез 6-степенна трансмисия с двоен съединител. Задната предавка е премахната, като на заден ход колата се задвижва от електромотора.

За накрая оставям още един щрих от многоликия образ на Kia Niro. Той се крие във факта, че Корея е производител на чипове, което поставя Kia и Hyundai в много добра позиция за бързи доставки на автомобили, което в днешно време е изключително важно.

Технически характеристики:

Kia Niro HEV

Размери

Дължина, мм: 4420

Широчина, мм: 1825

Височина, мм: 1545

Междуосие, мм: 2720

Собствено тегло, кг: 1490

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, атмосферен

Работен обем, куб. см: 1580

Макс. мощност, к.с. при об./мин.: 105 при 5700

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин.: 147 по 4700

Батерия и електромотор

Капацитет, kWh: 1,32

Макс. мощност на мотора, kW: 32

Макс. въртящ момент, Нм: 170

Системна мощност, к.с.: 141

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 165

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,4

Среден разход, л/100 км: 4,4 – 4,7

Вредни емисии СО2, г/км: 100/107

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 58 960

Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 69 960

Kia Niro HEV Kia Niro Plus тест драйв Kia