Станция за зареждане на електрически камиони ще потребява енергия за малък град

На 1 декември ще се състои церемония по предаване на първите камиони Tesla Semi. Но зарядната инфраструктура не е готова за масов електрически транспорт на стоки

Пламен Георгиев,
Freightliner eCascadia

, Freightliner

Freightliner eCascadia

С ледващият месец Tesla ще предаде първите клиентски камиони Semi, способни да теглят 40 тона тона на до 800 км с едно зареждане на батериите. Реално това са масивни батерии на колела, които притесняват сериозно хората, които трябва да гарантират зареждането им.

Последното проучване на National Grid Plc. Researchers стига до извода, че през 2030 г. електрифицирането на обикновена бензиностанция на американска магистрала ще изисква толкова ток, колкото и професионален спортен стадион – и тя ще е необходима основно за електрическите леки автомобили.

Но с нарастването на парка от електрически камиони по пътищата на Щатите към 2035 г., захранването на една станция за едновременно зареждане на много такива превозни средства ще изразходва ток, необходим за захранването на малък град.

Дори аналитиците, провели проучването, са били неподготвени за резултатите от своя труд. Те отбелязват, изграждането на връзка с електрическата мрежа, която може да се справя с над 5 мегавата отнема до 8 години, а цената е десетки милиони. Те предупреждават, че ако скоро не започне модернизацията на мрежата, преходът към електрически автомобили – да не говорим за електрически камиони – скоро ще бъде ограничен от мрежата, която няма да е готова.

Най-често критиците на прехода към електрически превозни средства изтъкват факта, че няма да има електричество за зареждането им. Но не това е проблемът. Дори светът да спре да произвежда коли и камиони с ДВГ през 2030 г. – крайно оптимистичен (и невъзможен) сценарий – това ще добави не повече от 15% към световната консумация на електричество към 2040 г., казва анализ на BloombergNEF.

Истинското предизвикателство се крие в следната характеристика: колко бързо бързозарядните станции ще трябва да доставят електричество.

За да се добие представа за какво говорят специалистите, те сравняват електричеството с вода, течаща през маркуч. Ако с градински маркуч може да се напълни басейн с олимпийски размери за няколко месеца, какъв трябва да е дебитът на маркуча, за да направиш това за няколко часа?

В света на електрическите автомобили един 18-колесен електрически камион е като басейн с олимпийски размери, който трябва да се зареди на станция, чийто капацитет днес може да се сравни с този на градинския маркуч.

“Ако включиш да зареждаш 50 камиона, това е еквивалентно на консумацията на електричество от цял завод,” казва Дейв Мъленей, ръководещ анализаторите в института RMI за проучване на енергийните източници.

 Freightliner eCascadia

Freightliner

Freightliner eCascadia

Макар всички да са насочили поглед към Tesla Semi, по щатските магистрали вече движат електрически влекачи Клас 8 на Daimler Truck Holding и Volvo Group.

От Daimler разказват, че няколко клиента са преосмислили покупката на електрическия Freightliner eCascadia, след като разбрали, че ще има трябва година повече след доставката на камионите, за да свържат своите зарядни станции към мрежата.

Източник на статията: bloomberg.com

зарядна инфраструктура зарядна инфраструктура зарядна мрежа електрически камиони камиони