П ървият автомобил със сензорен екран – Buick Riviera, отпразнува своята 35-та годишнина миналата година. Но OpenR на Renault изглежда като космически кораб в сравнение с първия опит от преди три и половина десетилетия. Първият модел, който ще го предложи на клиентите, е Megane E-TECH Electric.
OpenR архитектурата на Renault е без аналог на пазара. Дигиталният дисплей се състои от два екрана под формата на буквата L. Вертикалният 12-инчов екран е върху централната конзола на автомобила, а хоризонталният 12,3-инчов екран е интегриран в арматурното табло зад волана. Заедно двата екрана се простират върху 774 кв. см. Такъв размер е подходящ за голям премиум седан.
Основна заслуга за създаването на това технологично решение се крие в новата платформа CMF-EV за електромобили. Благодарение на нея например, инженерите успяват да преместят климатика в двигателния отсек и да освободят повече пространство в кокпита. Това дава възможност да се намали централната конзола и да се добави изравненият екран. Те също така прехвърлят скоростния лост и интерфейса на MULTI-SENSE върху волана, за да подобрят ергономичността и да отворят повече пространство в средата на купето и на централната конзола.
В същото време в Renault са решили да запазят бутоните под централния екран. Така важните бутони, като тези за климатичната система, все още използват „физически” интерфейс за по-бърза работа с тях. Тези бутони са опции, които не са включени в някои нива на оборудване.
Екранът OpenR в новия Megane E-TECH Electric е изработен от Continental. То е закалено, ултраустойчиво на удари, устойчиво срещу надраскване и с очакван експлоатационен срок от 15 години. Стъклото идва с антирефлексно и устойчиво на зацапване покритие. Качеството на TFT панела, високата разделителна способност – 267 ppi (пиксела на инч) и покритието се съчетават, за да осигурят кристално ясни изображения. Екранът на арматурното табло също има антирефлексно покритие и използва усъвършенствана технология за микро щори (технологията, която екраните за поверителност на компютрите използват).
Android Auto и Apple CarPlay все още са налични, но интерфейсът е проектиран така, че изобщо да не се налага да се използва телефон. Всички функции са леснодостъпни за потребителите и системата OpenR работи с операционна система Android, така че всички познати приложения са налице.
Приложението Google Maps е също оптимизирано за електрически автомобили, така че включва например функция за планиране на маршрута специално за тях. Има и друго предимство: картите се актуализират редовно и така стават все по-точни.
За да се вгради този огромен дисплей, инженери и дизайнери е трябвало да решат няколко проблема. Например вентилационните отвори: да се намери място за тях е трудно поради големите екрани. Вертикалният централен екран например възпрепятства правилното преминаване на въздуха над и под него. Затова Renault интегрира ребрата във вентилационните отвори. Така те са незабележими между двата екрана и насочват въздушните потоци по-ефективно из купето.
Има и друго сериозно предизвикателство: воланът. Или по-точно да се намери точният баланс между практичност и компактност. Дизайнерите се спират на по-малък, по-квадратен волан, който е леко по-плосък в центъра, за да запазят удоволствието от шофирането и четимостта на екрана на таблото.