Могат ли смартфоните да помогнат за по-безопасно шофиране, а не да разсейват

Мобилните телефони не са само риск за шофьорите

Мартин Дешев,
телефон в автомобила смартфон

iStock

И зползването на смартфон по време на шофиране е забранено в много държави по света. Тези устройства разсейват шофьорите и могат да са причина за инциденти. Въпреки това, мнозина не успяват да се отделят от смартфоните си по време на шофиране, макар и да са наясно с рисковете.

Само в САЩ 84% от хората признават, че са използвали телефона докато шофират, съобщава Autoweek. Има и друг проблем – модерните автомобили, които залагат на инфотеймънт системи с големи екрани, също се оказва, че разсейват повече от традиционните бутони.

Американската Администрация по безопасност на магистралния трафик (АБМТ) изчислява, че само през 2021 г. в САЩ са загинали 3000 души заради катастрофи, в които причината е била разсеяност. Това са около 9% от всички инциденти със смъртен случаи.

Според Застрахователния институт по магистрална безопасност обаче реалният им брой е поне три пъти по-голям. Причината е, че оцелелите шофьори рядко признават, че са катастрофирали заради използване на смартфона си. Трудно е да се разбере и дали загинал шофьор е използвал телефон по време на инцидента.

И все пак, експертите по пътна безопасност и ИТ специалистите смятат, че смартфоните могат да бъдат и полезни за шофирането. Доклад на АБМТ посочва, че се увеличават съвместните проекти между институции, неправителствени организации, учени и ИТ компании в търсенето на решения и превръщане на смартфоните от риск, в нещо полезно за шофьорите.

Някои идеи вече са приложени в реалността. Например системата на Apple iPhone за засичане на катастрофа и автоматично изпращане на сигнал към спешните номера, ако потребителят не е в състояние да го направи сам.

Освен това се тестват и други идеи. Сред тях са автоматично активиране на режима „не ме безпокой“ и спиране на известията от приложенията, когато бъде засечено шофиране или пък бъде пуснато приложение за навигация като Google Maps или Apple Maps.

Други идеи са превръщане на смартфоните във видеорегистратори и своеобразни асистенти за шофьорите. Всеки модерен смартфон има прилична камера и достатъчно добър хардуер, за да предлага доста допълнителни възможности. Например освен като видеорегистратор, камерата да се използва и за засичане на потенциални инциденти на пътя, бързи предупреждения, че колата отпред намалява по-рязко и има риск от удар и т.н. Такива системи намаляват риска от удар в предната кола с 27%.

Застрахователни компании пък предлагат на клиенти да използват системи, които следят и анализират как шофират. Ако шофират според правилата, ще получават по-големи отстъпки от застраховките си. Самият застрахователен институт също смята, че поощренията, а не наказанията, ще са по-добър начин за намаляване на инцидентите.

Засега голяма част от тези разработки са само идеи или в много ранна фаза. Самите производители на смартфони също сякаш не бързат да въвеждат подобни функции в устройствата, което е логично. В такъв случай много хора ще ги смятат за отговорни, ако технологията не сработи и съответно производителите не биха я пуснали без да имат много висока степен на доверие в нея. Дори и така, ще е нужно да се спечели и доверието на хората, което може да е трудно, като се има предвид, че години наред тезата е точно обратната – смартфоните са опасни за шофьорите.

технологии безопасност на движението мобилни телефони смартфон автомобили коли