Изкуственият интелект вече поема част от работните места в производството

Заводът на BMW в Регенсбург е първият, който автоматизира изцяло проверката, маркирането и обработката на боядисаните повърхности

завод Регенсбург боядисване изкуствен интелект

BMW

И зкуственият интелект навлиза с огромна скорост в живота ни, което предизвиква сериозни притеснения у мнозина специалисти. Стигната се дотам, че дори създателят на ChatGPT предупреди, че приложението за изкуствен интелект води след себе си доста заплахи. А други дори казват, че няма да мине много време, когато ChatGPT ще започне да бълва толкова много информация в Интернет, че дори ще е трудно да се ориентираме кое е истина, кое не.

В автомобилната индустрия също се залага на изкуствения интелект, доста от луксозните марки вече имат гласови асистенти, дори вече вкарват и техни аватари в колите. В производството също започва да се използва изкуствен интелект. Само да не стигнем до момента на Деня на страшния съд и Терминаторът да изскочи от някой ъгъл.

Иначе роботи се използват от десетилетия на поточната линия за заваряване на панелите и боядисване на купетата. Но в крайна сметка бояджийският процес изисква стриктния човешки контрол от хора.

Германският завод на BMW в Регенсбург (в който се произвеждат Серия 1, Х1 и Х2) твърди, че е първият в света с изцяло дигитализиран и автоматизиран процес за проверка и маркиране на боядисаните повърхности, идентифицирайки проблемните точки по боята, които след това се коригират от роботи. Звучи яко, но това значи потенциална загуба на работни места.

Как става самият процес на контрол? Хората използват светлини, за да търсят дефекти в боята, след това очертават проблемното място, за да може друг техник да направи корекцията. Но в Регенсбург монитор проектира черни и бели светлинни ивици върху повърхността на купето, след което тя се сканира от камера, която засича промени в отражението на въпросните черно-бели светлинни ивици. Компютър запаметява позицията и дълбочината на дефекта, създавайки него 3D образ.

Следва отстраняване на дефектите, но това също не се върши от хора, а от четири робота. BMW казва, че използването на изкуствен интелект скъсява времето и поддържа много високо качество на повърхността. Планира да разпространи тази технология и в други свои заводи по света.

И тук идва една особеност. Роботите не могат да се справят с ръбовете на панелите, които се напасват до друг панел, например вратите. Не могат да се справят и с вратичката на резервоара. Затова в крайна сметка човек пак трябва да пипне с ръце, но докога. Защото тези неумения на роботите ще бъдат отстранени.

Тук само ще вмъкнем факта, че „Кръстникът на AI”, Джофри Хинтън, напусна Google преди дни, за да говори свободно за „опасностите” от технологията, която той е помогнал да се създаде.

изкуствен интелект BMW Регенсбург завод за рециклиране на батерии боядисване