BMW пусна за тестване от журналисти от водещи медии по света първите автомобили от пилотната водородна серия iX5 Hydrogen.
Така след четири години развойна дейност се навлиза в следващата фаза, при която 100-те водородни iX5 ще бъдат използвани с демонстрационни и тестови цели. Избрани групи ще пробват авангардно задвижвания SUV.
BMW iX5 Hydrogen
Това е един от най-ефективните начини за съхранение и транспортиране на възобновяема енергия, коментира босът на баварската марка Оливер Ципсе. - Трябва да използваме този потенциал, за да ускорим и трансформацията на сектора на мобилността. Водородът е липсващото парче от пъзела за мобилност с нулеви емисии, тъй като една единствена технология няма да е достатъчна, за да осигури климатично неутрална мобилност в световен мащаб.“
BMW Group произвежда високоефективни системи с горивни клетки за пилотния автопарк в своя “Център за компетентност за водорода” в Мюнхен. Тази технология е един от основните компоненти в BMW iX5 Hydrogen и има постоянно висока мощност от 125 кВт/170 к.с.
Химическата реакция между газообразния водород от резервоарите и кислорода от околния въздух протича в горивната клетка. Равномерното захранване на мембраната в горивната клетка с двете среди е от решаващо значение за високата ефективност на задвижването.
В допълнение към технологичните аналогии на двигателя с вътрешно горене, като междинни охладители, въздушни филтри, контролни блокове и сензори, BMW разработва и специални водородни компоненти за новата система с горивни клетки. Те включват например високооборотен компресор с турбина или високоволтова помпа за охладителна течност.
BMW Group получава отделните горивни клетки от Toyota. И двете компании могат да се похвалят с дългогодишно сътрудничество и от 2013 г. работят заедно върху задвижвания с горивни клетки.
Газообразният водород, необходим за захранване на горивната клетка, се съхранява в два резервоара с налягане от 700 бара, изработени от карбон. Те побират общо шест килограма водород, с който BMW iX5 Hydrogen може да постигне пробег от 504 км в WLTP цикъл.
Пълненето на резервоарите за водород отнема само три до четири минути, така че BMW iX5 Hydrogen доставя типично за BMW удоволствие от шофирането само с няколко кратки спирания, дори при пътувания на големи разстояния.
Общата максимална мощност е 401 к.с., като тази от горивните клетки, както посочихме и по-горе, е 170 к.с. Макс. мощност на литиево-йонната батерия е 231 к.с. Вместимостта на водородния резервоар е 6 кг.
Автомобилът ускорява от място до 100 км/ч за 6 секунди, а макс. скорост е 180 км/ч. Средният водороден разход по WLTP възлиза на 1,19 кг на 100 км. Пробегът е около 504 км.