Т ова е 24-ото издание на индекса Best Global Brands 2023 на Interbrand. Той оценява 100-те най-скъпи марки в света на база над 100 000 уникални параметъра, за да направи тази класация, както и да оцени каква роля играят тези марки в оформянето на света.
Общият извод е, че ръстът на стойността на марките е нараснал с 5,7%, но има сериозно забавяне, тъй като ръстът миналата година бе 16%. Най-голям скок отбелязва Airbnb (№46) с ръст на стойността от 21,8%. Иначе на върха нищо ново: Apple остава марка №1 за 11-та поредна година (изпреварвайки Coca Cola през 2013 г.), като тя е първата марка, чиято стойност прехвърля $500 млрд.
След това се нареждат Microsoft (+14%, $316,659 млрд.), Amazon (+1%, $276,929 млрд.), Google (+3%, $260,260 млрд.) и Samsung (+4%, $91,407 млрд.)
Нас ни вълнува автомобилния бизнес, който е най-силно представящият се в тазгодишното издание на индекса с ръст от 9%, следван от сектора с продажба на луксозни стоки (+6,5%).
Интересното е, че веднага след технологичните гиганти се нареждат Toyota и Mercedes. Японците отбелязват ръст от 8% до $64,504 млрд., германският концерн е с ръст от 9% до $61,414 млрд. Най-голям ръст отбелязва BMW на десета позиция с +10% ($51,157 млрд.). Позиция №12 е за Tesla, отбелязваща ръст от 4% до $49,937 млрд.
Общо 13 автомобилни марки фигурират в Топ 100. Най-голям ръст отбелязват Porsche и Hyundai със съответно 20% и 18%, но германската марка е на позиция 47 ($16,215 млрд.), докато корейската е на позиция 32 ($20,412 млрд.).
Общата стойност на тези 100 марки възлиза на 3,3 трилиона щатски долара.