А мериканската агенция Interbrand публикува годишния си рейтинг на най-скъпите 100 марки в света. Челото е окупирано от технологичните гиганти, но нашият акцент е автомобилният бранш. Тази година в Топ 100 в света отново фигурират 15 автомобилни компании.
Оценката си Interbrand прави на база фискални и маркетингови операции, които се използват за изчисляване на бъдещите й приходи. Тук трябва да се има предвид, че Interbrand не оценява пазарната капитализация, тъй като тази на Tesla е около трилион.
За пръв път през 2022 г. средната стойност на марките в Best Global Brand надхвърли $3 трилиона, което представлява ръст от 16% спрямо 2021 г. Тази година се забелязва най-големият ръст на стойността на марките, отчитан някога от агенцията.
Първите пет компании са технологични, като те се подреждат така: Apple, Microsoft, Amazon, Google и Samsung. Позициите спрямо 2021 г. си сменят Microsoft и Amazon, като ръстът от 32% на Microsoft й помага да се премести до втората позиция тази година.
За нас интерес представляват автомобилните компании, които са 15 на брой в Топ 10. Първото място, за пореден път, е за Toyota със стойност $59,757 млрд. и ръст от 10%. Той помага на японците да изместят от тази позиция Coca-Cola. Mercedes-Benz остава на второ в бранша и обща 8-а позиция с ръст от 10% до $56,103 млрд. Миналата година Tesla бе 14-та, но сега стига до позиция №12 с ръст 32% ($48,002 млрд.), измествайки BMW едно място назад (+11%, $46,331 млрд.).
Останалите автомобилни марки в Топ 100 са както следва: №99 MINI (+7%, $5,579 млрд.), №98 Land Rover (+10%, $5,593 млрд.), №89 KIA (+9%, $6,612 млрд.), №75 Ferrari (+31%, $9,365 млрд.), №61 Nissan (+10%, $12,212 млрд.), №53 Porsche (+15%, $13,504 млрд.), №50 Ford (+12%, $14,431 млрд.), №48 Volkswagen (+10%, $14,819 млрд.), №46 Audi (+11%, $14,976 млрд.), №35 Hyundai (+14%, $17,314 млрд.) и №26 Honda (+7%, $22,837 млрд.).