О т зората на автомобила до поколението на бейби бумърите, всяко поколение шофира повече от предшестващато го. Тази тенденция обаче изглежда се обръща сега и, подобно на милениалите (поколението Y) преди тях, членовете на поколението Z карат по-малко километри от хората, които са ги предхождали.
Поколенческата незаинтересованост към шофирането се водeше от поколението Y, хората, родени между 1981 и 1996 г. С навършването на около 20-годишна възраст, между 2001 и 2009 г., броят на изминатите километри от младите хора намалява с 24%. И въпреки че поколението Y започва да шофира повече с напредване на годините, тъй като им се раждат деца и се преместват да живеят извън градовете, те все още изминават по-малко километри средно, отколкото поколенията преди тях.
Сега поколението Z доказва, че няма нищо случайно. С течение на времето изглежда, че интересът към автомобилната култура на Америка намалява. Дори в сравнение с милениалите, поколението Z (на родените между 1996 и 2012 г.) шофира още по-малко.
През 1997 г. 43% от 16-годишните са имали шофьорска книжка, този брой е скочил до 62% сред 17-годишните, съобщава Washington Post. През 2020 г. броят намалява с 18 процентни пункта за 16-годишните и със 17 процентни пункта за 17-годишните.
Дори при по-старите от поколението Z броят на лицензираните шофьори намалява. През 1997 г. близо 90% от 20-25-годишните са имали шофьорска книжка, докато през 2020 г. този брой е бил 80%. Има различни причини за тази промяна, включително безпокойство относно изменението на климата, финансовите тежести от притежаването на автомобил и безопасността по пътищата .
Смъртните случаи по пътищата на Америка се увеличават през последните години, достигайки 16-годишен връх през 2021 г. Въпреки че този темп се забави през 2022 г., Америка води в развитите нации по смъртни случаи по пътищата.
Междувременно разходите за притежание на автомобил в момента са много високи в САЩ. Автомобилните застраховки са скочили с 14% между 2022 г. и 2023 г., докато общите разходи за притежание на автомобили са се повишили с почти 10% през същия период от време.
Вместо автомобили, поколението Z все повече преминава към опции за споделено пътуване и обществен транспорт. Това налага нови предизвикателства пред градските плановици, защото трябва да се предоставят нови възможности, за да могат младите хора да живеят живота си, както искат.