Ш ироко известен факт е, че младите шофьори са склонни да предприемат неразумни рискове зад волана. Още по-проблемен става този факт, ако шофират мощен автомобил.
Най-разпространената причина за инциденти сред водачите на възраст 18 - 24 години е превишената скорост. След това идва неспазването на дистанция и грешките при завиване и движение на заден ход. Това показва проучване на германската служба за контрол на движението по пътищата (КВА).
Не трябва да се забравя и, че младите хора най-често управляват автомобил под въздействието на алкохол и наркотици. Аналитиците в агенцията са се концентрирали върху степента, до която рисковото поведение на водачите зависи от мнението на връстниците. Резултатите им потвърждават предположението, че приятелският кръг оказва съществено влияние върху поведението зад волана.
Младите шофьори често са с малък опит, надценяват възможностите си и не винаги осъзнават риска. На това се дължи и високото ниво на инциденти в тази група. Съгласно статистиката на КВА, на водачите във възрастовата група 18 до 24 години се падат почти 1/3 от пътно-транспортните произшествия, в които загиват хора. В същото време тази група е едва 10% от общия брой шофьори, което означава, че степента на предизвикване на катастрофи е особено висока при младите хора.
Проучването стига до извода, че младите хора се влияят от мнението на връстниците си, които ги „подиграват”, принуждавайки ги да предприемат необмислени и рисковани маневри.
Основно внимание е било отделено на три различни форми на рисково поведение, особено разпространени сред младите водачи: сериозно превишаване на скоростта, шофиране под влиянието на алкохол и използването на смартфони по време на шофиране (и то в най-лошата му форма – за писане на съобщения).
Оказва се, че около 1/3 от рисковото поведение на участвалите в изследването може да се обясни с влияние от връстниците. Изводът е, че в курсовете за получаване на свидетелство за правоуправление трябва да се включат съвети от психолози за правилна и адекватна реакция на желанията и подстрекаванията от страна на приятелския кръг, за да не извършват грешки под давление на чуждо мнение.
В проучването са вземи участие 1200 младежи, една трета от които са били шофьори на възраст 18 до 24 години, а останалите – техни добри приятели, които също са участвали в анкетата.