Колите с безключов достъп са лесна плячка за крадците

Автомобилната индустрия е участник в надпревара във „въоръжаването” с технологично подковани крадци, но изпусна преднината си

кражба автоджамбази

iStock

Б роят на кражбите на автомобили нараства през последното десетилетие и една от основните причини може да е просто устройство, което позволява на крадците, без специална техническа експертиза, да използват уязвимостите в сигурността на системите за безключов достъп, които производителите са използвали повече от десетилетие.

През последните години виждаме все повече и повече кадри на автомобили, които се разбиват с привидно никакви усилия. Използвайки устройства, които се продават онлайн за няколко хиляди долара, хората, които нямат опит в хакването или кодирането, вече могат да получат достъп до кола и да потеглят с нея само за 20 секунди.

Тези устройства, често маскирани като преносими игрови конзоли, са известни като „емулатори“, съобщава The Guardian. Те работят, като прихващат сигнала, излъчван от автомобила, който търси наличието на оригинален ключ и след това предава сигнал за влизане в автомобила.

Изненадващо, значителен брой собственици на Hyundai във Великобритания изглежда са станали жертва на тези сложни, но сравнително достъпни джаджи. И имайте предвид, тук не става дума за по-старите модели на корейския производител, уязвими към прословутата техника за кражба на Kia Boys, която измъчва САЩ, а говорим за новия Ioniq 5 EV.

Точно това се е случило със Стив Джесъп, жител на Обединеното кралство, чийто Hyundai Ioniq 5 е бил откраднат пред къщата му за секунди, както той сподели с The Guardian. И не е само той; онлайн проучване разкрива още подобни случаи, както се вижда от видеото, което намерихме по-горе от друг собственик на Ioniq 5 в Лондон, който споделя запис от охранителната камера на кражбата в YouTube.

Според вестника, много собственици на корейски EV сега използват устройства за заключване на волана, за да държат крадците на разстояние. Разследване на The Observer обаче установява, че други модели на марки като Toyota, Lexus и Kia също са станали жертва на същия проблем.

Въпреки че лекотата, с която крадецът изчезва с новия си EV, е тревожна, истински удивителният аспект е, че автомобилните производители са били наясно с тази потенциална уязвимост повече от десетилетие.

През 2011 г. доклад от Университета на Калифорния и Университета на Вашингтон хвърля светлина върху уязвимостите в сигурността на съвременните автомобили. Те казват, че модерните „умни ключове“, които отключват автомобила, когато собственикът се приближи и позволяват стартирането му с натискане на бутон, са отворили на престъпниците нови вратички в сигурността, през които да влязат.

Въпреки това мнението на някои автомобилни производители по онова време е било, че крадците не са достатъчно усъвършенствани, за да се възползват от тези уязвимости. Но в днешно време те не трябва да бъдат. Благодарение на споменатите по-горе устройства, наред с други хакове, някои автомобили се отварят за авто джамбазите изненадващо лесно.

„Има силен правен аргумент да се твърди, че тези автомобили са несигурни и не са подходящи за целта“, казва Ник Фрийман, британски адвокат. „Автомобилната индустрия е била небрежна. Тя не успя да даде приоритет на сигурността и шофьорите плащат цената.“

В Англия и Уелс броят на кражбите на автомобили се е увеличил от около 70 000 през 2014 г. до около 130 000 през 2023 г. Междувременно в САЩ Институтът за застрахователна информация съобщава, че кражбите на автомобили са се увеличили с 25% между 2019 г. и 2022 г.

Източник на статията: carscoops.com

крадци кражба на коли автоджамбази