М ного добре си спомням, че в началото на миналата година кметът на София обеща въвеждане на мерки за борба с мръсния въздух в столицата. Една от тях бе безплатен градски транспорт в дните с голямо замърсяване. Това не се случи, а за изминалата година само в един ден Столична община пусна билет от 1 лев за всички линии на градския транспорт (миналия уикенд). И това стана новината на деня.
Така се действа в София, макар България да е на второ място в света по смъртност в следствие на замърсен въздух. В Лондон действат по малко по-различен начин. През 2021 г. в британската столица влиза в сила дневна такса в размер на 12 лири, за да се движиш в града. Това значи, че над 1,6 млн. автомобилисти в Лондон ще трябва да сменят колата си, за да се движат в града и да не плащат въпросната дневна такса.
Тази цифра е на организацията на автомобилната промишленост SMMT. Тя се базира на много подробни данни за възрастта на автомобилния парк и е 3 пъти по-голяма от цифрата, пресметната от Transport for London.
Британското издание Autocar също изчислява, че засегнатите ща са „до половин милион”.
Разбивката на SMMT казва, че 782 439 дизелови и 858 018 бензинови автомобила ще бъдат засегнати от новите правила. А те са прости: ако автомобилът ти е Евро 0-5 (за дизелите) или Евро 0-3 (за бензините) 0 плащаш 12 лири на ден в града!
Разбивката на TfL показва, че засегнати ще са 321 00 дизелови и 255 000 бензинови автомобила.
Ако сметката на SMMT е точна, то това значи, че в следващите 3 години от улиците на Лондон ще трябва да изчезнат автомобили, които са в отлична форма и състояние.
Най-тежко ще бъдат засегнати собствениците на сравнително нови Евро 5 дизелови автомобили, които към днешна дата са на около 3,5 години. През 2021 г. същите ща се на 7 години, колкото е и средната възраст на автопарка във Великобритания.
Водачите на бензинови автомобили ще пострадат, ако карат модели преди 2005 г. Тези модели днес са на около 12 години, все още сравнително нови и с достатъчно голям пробег в запас.
Всичко това на мен ми говори едно: в близките години Горубляне ще се напълни с автомобили с десен волан.
Новите разпоредби ще доведат до това, че стотици хиляди собственици на автомобили в Лондон ще трябва да се отърват от стария си автомобили и да си купят нов, за да се движат свободно в града. Естествено, другото решение е да не се кара ежедневно, а само при наложителни случаи. И в двата случая тази мярка е с цел намаляване на замърсяването на въздуха в Лондон.
Знам, че сега веднага ще кажете, че това е направено от лобисти, за да се продават повече нови коли. И сигурно ще имате право, но крайният ефект ще е за жителите на Лондон, които ще дишат по-чист въздух. Независимо от цената. Защото здравето е най-важно и за опазването му трябват кардинални решения.
Обвиниха „Бързи и яростни” за увеличаване на нарушенията