В ажното е да има воля за промяна. Представете си какво би станало у нас, ако някой посмее дори да вкара за обсъждане тема за по-кардинални мерки срещу замърсяването на въздуха! В Сингапур обаче действат кардинално. От 1 февруари в страната се прекратява регистрацията на автомобили на физически лица, а това, грубо казано означава, че се прекратяват и продажбите на автомобили.
За да купи нов автомобил, човек трябва да получи официално разрешение. Това се прави с цел преминаване към градския транспорт, за да се облекчи трафика.
Сертификат за нов автомобил може да получиш срещу документ, че си предал стария за скрап. Интересното е, че всеки месец в страната се провеждат търгове, на които се определят цените на сертификатите. Това означава, че се наддава за правото да закупиш нов автомобил.
Оттук следва и заключението, че реално продажбите не се спират и пак ще може да се купуват коли. Да, по принцип е така, но ще внесем уточнението, че цената на сертификата за правото да купиш нов автомобил струва колкото самият автомобил. В последно време средната цена на такъв сертификат е била 33 000 евро. Другата уловка е, че сертификатът важи 10 година. След това собственикът или трябва да се откаже от автомобила, или трябва да удължи сертификата с още 10 години, но това може да направи само веднъж.
И нещо друго. Пътният данък на модел от средния клас е около 2500 евро, а пътищата и паркингите са платени.
При население от 5,6 млн. човека в Сингапур, автопаркът възлиза на 575 000 лични автомобила. Това далеч не е много сравнено със София, но разликата е, че градът-държава страда от липса на територия.
Статистиката казва, че около 12% от общата площ на сушата в Сингапур е заета от пътища. Земята е толкова малко, че в няколко случая се е наложило да се отнеме територията на гробища, за да се построят пътища. Но опциите за разширяване на транспортната мрежа вече са почти изчерпани.
Сингапурският регулатор Land Transportation Authority (LTA) се насочва към усъвършенстване на системата за обществен транспорт, по-конкретно чрез разширяване на железопътната мрежа. Тази година за модернизация на и без това отличния обществен транспорт ще бъдат похарчени $4 млрд.
До момента ръстът на регистрации на частни автомобили е бил 0,25% годишно, но чрез новата мярка LTA смята, че ще го ограничи на 0%. Възможност за допълнителен ръст на регистрациите ще бъде разглеждана през 2020 г.
Подробна статистика на автомобилния пазар в Европа