А втомобилите са толкова развити, че никой не обръща внимание на системи, които приемаме за даденост. Днес говорим за автономни коли, роботизирани коли, LiDAR-и, камери и сензори, за системи за обмен на информация между автомобила и инфраструктурата… Но преди години хората са се радвали на малките неща. Една от тях е климатичната система, каквато днес има във всеки сериен модел в Европа, дори и най-бюджетните.
Първият автомобил, оборудван с климатична система, е представен на 10 ноември 1939 г. на автомобилния салон в Чикаго. Първият автомобил с тази екстра е Packard 12 Sedan. До този момент климатичната система се използва в транспортна на товари, но 12-ката е първият сериен автомобил със система за охлаждане.
Климатичната система, естествено, е опция. Ето и интересната новина: цената на тази екстра по онова време е 274 долара, докато стойността на целия автомобил е около 700 долара.
Но не само цената е причината американците да не обърнат (първоначално) внимание на екстрата. Самата система е много несъвършена и шумна. Детайли от системата са разположени не само под предния капак, но също в салона, като дори отнемали почти половината товарно пространство в багажника. И още нещо интересно: включването и изключването ставало само ръчно от механичен превключвател в двигателния отсек.
Packard 12
Тъй като абсолютно никой не се престрашил да поръча опцията, през 1941 г. Packard решава да премахне опцията от оборудването на автомобилите си.
По същото време изпитания на системата правят Cadillac и Chrysler. Но влизането на САЩ във Втората Световна война изтласква климатика на много заден план. Американците се връщат към него през 50-те години, когато нещата тръгват в коренно противоположна посока. Chrysler е марката, която въвежда масово климатичната система в своите модели.