Е лектрификацията в развитите държави върви с ускорени темпове, а управляващите предприемат различни ходове, за да ускорят този процес. Но сега за пръв път ще разкажем за държава, която иска да замени всички мотоциклети с ДВГ с техен електрически аналог. Безплатно.
Подобен ход възнамерява да направи… Уганда. Това стана ясно от новогодишното обръщение към нацията на президента Йовери Кагута Мусевени.
Според Мусевени, правителството ще предостави електрически мотоциклет на всеки угандиец, готов да се раздели с конвенционалния си мотоциклет. Този ход няма да се финансира от държавата, а от инвеститори.
На тези инвеститори ще бъдат предоставени лицензи за зарядни станции и станции за смяна на батериите, които трябва да възстановят инвестициите им.
Електрическите мотоциклети се произвеждат в Уганда. Цената им е около 5 млн. угандийски шилинга (приблизително $1350).
Много често те се използват от boda bodas: мотоциклетните таксита, които са много популярни в Африка. В Уганда този начин на придвижване е лесен, евтин и много важно – бърз, тъй като придвижването в големите градове далеч не е лесно начинание. Много нации в Африка искат да електрифицират тези мотоциклетни паркове, но ходът на Уганда е най-амбициозният до момента.
Според министъра на науката и технологииите, д-р Моника Мусенеро, икономиите от оперативни разходи са по-високи от тези, които обяви президентът (50%):
Тези мотоциклети са с 60% по-евтини за експлоатация от сегашните, защото не консумират гориво. Зареждането на мотоциклета отнема много малко време. Те нямат много обслужваеми части и операторът получава много повече пари. Тъй като се произвеждат тук, ние се грижим за мерките за безопасност и местните условия. Например, ако бъде откраднат, ще получим обратна връзка от него и ще можем да го изключим. Ако се опитате да премахнете части, ще докладва. Това ще подобри сигурността на мотоциклета.”
Мотоциклетите са предназначени за употреба в града, затова не предлагат голям пробег. Един заряд е достатъчен за около 70 км. Поради тази причина ще се разчита на мрежа от станции за зареждане и смяна на батерията.
Компании като Zembo вече управляват над дузина станции за зареждане и смяна в столицата на страната Кампала. Според Мусенеро, вече се изграждат станции, за да се осигури достъп с електрическите мотоциклети по-далеч от града.
Най-скъпата част на електрическия мотоциклет е батерията, затова не е нужно собственикът да притежава батерията. Те ще се отдават на лизинг.
Когато батерията се изчерпа, водачът отива на станция за смяната й, ще плати определена сума за заредена батерия и ще остави изтощената да се зарежда.
Моделът звучи подобно на този на Gogoro – тайванската компания, разработила „най-развитата в света система за смяна на батериите”, както твърди самата тя. При нея водачите не купуват батерията, а плащат абонаментен план за смяна на батерията, когато тя се изтощи. Станциите в Тайван за смяна са хиляди, а Gogoro бързо развива модела си в международен план.