Спадът на EV ще продължи още поне година, браншът трябва да мисли нов план

Решението може да се крие в някои нежелани стъпки

Мартин Дешев,
Tesla Model S зарядна станция електромобили

iStock

През последната година интересът към изцяло електрическите автомобили започна да се понижава и това буди сериозни притеснения в бранша дали ще успее да изпълни заложените амбициозни цели. Водещи производители вече обявиха отлагане на плановете си за пълна електрификация и увеличават фокуса си към хибридите.

Според голям нов анализ и прогноза на Morgan Stanley, свиването на EV пазара ще продължи още 12 – 18 месеца, съобщава InsideEVs. Анализаторите очакват, че най-рано около 2027 г. може да има голямо завръщане на инерцията на EV продажбите.

Те правят и едно важно уточнение – забавя се ръстът, но не се очаква спад на продажбите. Възходите обаче ще са по-скромни и не така гръмки както досега.

Morgan Stanley прогнозира, че между 2024 г. и 2026 г. продажбите на EV ще достигнат 17% от всички. Това е с 3% по-малко спрямо първоначалните прогнози. Но от 2027 г. нататък прогнозира, че ще има рязък скок на интереса и през 2030 г. ще достигнат 32% от световния пазар. И все пак – това е с 8% по-малко спрямо предишната прогноза.

Причините за свиването са много и те вече са обсъждани многократно. Сред тях са спирането на субсидиите в ключови пазари, високите цени, инфлацията, инфраструктура.

Големият въпрос е как продажбите да се възстановят по-бързо? Според Morgan Stanley решението може да се крие в някои нежелани стъпки.

Една от тях е нови партньорства между производителите. Но не по оста „ние срещу те“ – западни компании срещу източни. А точно обратното – всички заедно. Големите западни производители трябва да си намерят подходящ партньор (или няколко) сред техните събратя в Азия.

Докладът дава за пример вече действащи споразумения между Volkswagen и XPeng, Stellantis и Leap, Volkswagen и Rivian и др. Това може да е решението, което да възроди интереса, тъй като ще комбинира опита на големите имена, тяхната инфраструктура, ресурси, капитал и силни брандове с по-добрия софтуер, електрическа архитектура, технически и технологични идеи и иновации.

Тоест и двата „фланга“ ще могат да си помогнат взаимно със своите силни страни и съответно да създадат още по-атрактивни и добри автомобили. Те биха били много по-привлекателни и за клиентите, като ще съкрати времето и разходите за разработката и производството на моделите. Така и цените ще са по-достъпни за хората, което ще е още един голям плюс.

Morgan Stanley дори казва нещо, което надали ще се хареса на някои политици: „Смятаме, че сътрудничеството с китайската EV екосистема се е превърнало в задължително, а не избираемо, условие, за да могат да се произвеждат достъпни EV-та в САЩ.“

коли автомобили електрически автомобил електромобили