Рязкото поевтиняване на електричките втора ръка продължава

Това води до увеличаване на интереса към тях

Мартин Дешев,
Audi зареждане зарядна станция EV електромобил

Audi

П азарът на електрически коли втора употреба продължава да расте и да става все по-динамичен. Това се отразява на цените на тези модели, които продължават да се понижават, показват данни на Recurrent, цитирани от InsideEVs.

Анализът е за първото полугодие на 2023 г. Компанията отчита, че през това време само в САЩ са били продадени 140 000 електрички втора ръка. По този показател те изпреварват продажбите на доста нови модели.

Единствено Tesla Model Y отчита по-големи продажби – 200 520 броя. На второ място е Tesla Model 3 със 112 791 продажби.Далеч на трето място е Chevrolet Bolt с 33 659 коли, следван от Rivian R1T с 16 452 екземпляра.

Изводът е, че логично Tesla доминира пазара на електрически коли в САЩ. На второ място са електричеките втора ръка, повечето от които очаквано също са модели на Tesla.

Средната продажна цена на използвана електрическа кола в САЩ пада с 32% на годишна база и вече е 27 800 долара. Моделите на Tesla отчитат и най-голямо понижение на средната цена. Само Model 3 втора ръка е поевтинял с над 9000 долара от 2021 г. насам.

Recurrent отчитат няколко основни фактора за понижаването. Първо е, че изборът на електрички втора ръка се е утроил през последните три години. През април 2021 г. на пазара е имало само 11 такива предложения. Сега са над 33 000. 73% от тях са изцяло електрически, останалите са plug-in хибриди. Освен това 30% от използваните електрически автомобили все още могат да се възползват и от федерална отстъпка от 4000 долара.

Основното притеснение за електричките втора ръка е състоянието на батериите им. Според данните на Recurrent реално обаче няма поводи за притеснение. Почти 30% от предложенията на вторичния пазар са електрички на по-малко от две години. А 45% са на не повече от 3 години. Проучванията показват, че дори и при над 160 000 изминати километри, деградацията на батериите е минимална.

Всичко това показва, че електрическите коли втора ръка може и да не са чак толкова голям риск. Разбира се, абсолютните бройки за момента са доста малки, но тези първи години показват оптимистична нагласа, че електричките все пак може да не са с толкова кратък живот, колкото първоначално се очакваше.

втора ръка електромобили коли втора ръка електрически автомобил автомобили коли