М алко преди изложението в Париж Citroen направо шокира с концепцията Oli - нещо като всъдеход, нещо като пикап, нещо като семеен автомобил или градски. Едно е сигурно - той е тотално радикален, смел и авангарден.
Лошата новина е, че френската компания не планира да го произвежда в този вариант. Той ще остане “подвижна лаборатория”, с която брандът ще изследва възможности.
Citroen Oli
Оттук идва и хубавата - някои от технологиите и разработките на Oli (произнася се “ол е”, последното е “е” - като електрически) ще видим в серийни модели.
Той е не само електрически. Направен е от опростена конструкция и олекотени, устойчиви материали, за да бъде напълно в крак с новото време.
Компактен е, нищо, че изглежда голям, тежи едва 1000 кг, има пробег от 400 км, а консумацията на енергия е изключителните 10 кВч на 100 км средно, благодарение на 40-киловатова батерия.
Максималната скорост е ограничена до 110 км/ч.
Премиерата на Oli днес съвпада с въвеждането на новото лого на Citroen, двуизмерно изображение на историческите шеврони на марката с поглед към миналото. За разлика от малкия брат Ami обаче, до който е сниман, Oli е изцяло насочен към бъдещето.
Той използва иновативни технологии като гумите Goodyear Eagle GO, изработени от устойчиви материали, включително естествен каучук, слънчогледово масло, оризови люспи и борова смола. Подобно на гумите на тежкотоварни камиони, Eagle GO осигурява използване до 500 000 км, казва Goodyear.
Джантите са комбинация от стомана за здравина и ниска цена и алуминий за намаляване на теглото.
Интериорните материали също отразяват екологичния дух. За седалките Citroen казва, че използват 80 процента по-малко части от конвенционалните. Те са направени от 3D отпечатан рециклиращ се полиуретан от BASF, за да се елиминират отпадъците и да се намали теглото.
Подовите материали също са от полиуретан (като подметка на маратонки), който също се преработва.
Плоският покрив, задната част и предният капак на Oli са изработени от рециклирана пчелна пита, покрита със смола, която тежи 50 процента по-малко от стоманата - но също така може да издържи теглото на човек.
Може би най-забележителният елемент на дизайна е плоското предно стъкло, напомнящо на стар военен всъдеход. То позволява употребата на по-малко материал и по-евтин и прост производствен процес.
Тъй като Oli е концепция, аеродинамиката е по-малко проблемна, отколкото би била в реалния свят, казват дизайнерите на Citroen, но системата "Aero Duct" отпред на капака насочва въздуха над покрива, за да създаде ефект на “завеса".
Други решения за намаляване на сложността на конструкцията включват идентични лява и дясна предна врата (монтирани в противоположна посока) без звукоизолация, окабеляване или високоговорители. Както и идентични предна и задна броня, направени на 50 процента рециклирани материали.
Достъпът до купето е лесен, благодарение на задните врати със задни панти. Вътре инфоразвлекателната система се управлява от смартфона на потребителя (както в Ami), има подвижни Bluetooth високоговорители, вградени портове за слушалки и таблети зад предните седалки.
Oli всъщност е малък пикап, казва Citroen, с плоска “палуба” зад задния прозорец, покриваща нещо като легло, няма конвенционален багажник. За да се създаде голямо, отворено пространство, облегалките за глава на задните седалки отиват в покрива, седалката се сгъва плоско, а задното стъкло се отваря нагоре.
Искаме да направим заявка за достъпни, отговорни към околната среда електрически автомобили, които излъчват свобода“, коментира пред Automotive News Europe босът на Citroen Венсан Кобе.
Oli е лаборатория, която демонстрира, че не е пълна лудост да се стремим към това“, добавя той.
Вчера ви разказвахме как британският шеф на Citroen заяви, че компанията ще върви към евтини, практични, леки и функционални електромобили. Че трябва да са използваеми, а не непременно с голям пробег. Но по “оразмеряването” на батерията ще се мисли много.
Е, днес дойде потвърждение на тези думи. Няма нищо случайно, разбира се.