В последните 3-4 години се появиха поне 10-ина „наемни убийци”, които така и не успяха да елиминират Model 3. Този също няма да го направи, но поне ще даде сериозен отпор на американския модел на най-големия автомобилен пазар в света.
Това е така, защото Toyota bZ3, разработена заедно с гиганта, „враг №1” за компанията на Илон Мъск, вече се продава на китайския пазар. Големият проблем в момента, който Tesla създава за конкурентите си, е способността й да играе постоянно с цените. Почти всяка седмица се появяват новини за намаления на различни пазари.
Така днес най-евтината Tesla Model 3 в САЩ е $35 500, когато се вземе предвид и субсидията от $7500. Но както знаете, Model 3 се произвежда и в Китай, където цената на модела бе снижена с 14%. Тук най-достъпният Model 3 струва около $33 500.
Но сега е ред Империята да отвърне на удара. Трети електрически модел на Toyota стъпва в Китай. На 6 март стартираха продажбите в страната, като стартовата цена на модела е $27 400. bZ3 е с близо $3000 по-скъп от bZ4X в Китай, но трябва да се има предвид, че новият модел е оборудван с батерия на BYD, т. нар. „blade battery”, която обещава по-голям пробег.
Пробегът на Toyota bZ3 с батерия с капацитет 49,9 kWh е 517 км, докато базовият bZ4X с предно предаване и батерия с капацитет 50,3 kWh е с пробег само 400 км. bZ3 с батерия 65,2 kWh е с пробег до 616 км.
Totota bZ3 има още няколко коза в ръкава си. Първите 5000 клиента, които резервират модела онлайн за $290 ще получат отстъпка от $725.
След това клиентите, които вече имат автомобил на от FAW-Toyota, ще получат допълнителни $870 отстъпка при покупката на bZ4. Ако върнат стария си автомобил, бонусът става $1160. Така стигаме до най-ниската цена Toyota bZ3 от $25 400.
Тук може да се добави още пакетът за 10-годишно безплатно обслужване на батерията (или 200 000 км) и 24-часовата безплатна Пътна помощ. Както и безплатна програма за зареждане, наподобяваща тази, която Tesla предлагаше на първите си клиенти.
Как това се конкурира с Model 3? Най-евтината Tesla Model 3, произвеждана в Китай, е оборудвана с LFP батерия с капацитет 55 kWh, достатъчен за пробег от 556 км. Това е със 7% повече от Toyota bZ3, но the Model 3 е до 23% по-скъпа.
Производството на bZ3 е започнало в завода New Energy Plant на FAW-Toyota, който е с годишен капацитет 200 000.
През лятото на 2023 г. се очаква Китай да въведе най-строгия екологичен стандарт, който на практика се очаква да принуди производителите да минат на автомобили с нулеви вредни емисии.