С ъобщението френския президент направи в понеделник. Тази мярка е част от по-всеобхватна правителствена политика за намаляване на парниковите газове с 5% годишно, като целта е намаление с 55% намаление през 2030 г. спрямо нивата от 1990 г.
Емануел Макрон твърди, че новата лизингова схема ще обхване „няколко десетки хиляди автомобили”, като тя се очаква да нарасне на размер и обхват през следващите години, пише Euractiv.
Схемата цели да помогне на по-бедните домакинства да преминат от автомобили с ДВГ към такива с електромотор и нулеви вредни емисии.
“Искаме тази схема да даде на хората достъп до електрически автомобили, произведени в Европа”, казва френският президент, подчертавайки опасността този достъп да се осъществи от китайски евтини модели.
Франция е сред държавите, които лобираха пред ЕС да се наложи мито за вносните коли от Китай. Китайските марки държат 8% от пазара на електромобили в ЕС през 2022 г., като данни на Европейската комисия казват, че този дял може да достигне 15% през 2025 г.
Според консултантската агенция Ptolemus Consulting Group, цените на китайските електромобили са спаднали около 50% между 2015 и 2022 г. в Китай, от 67 000 до 32 000 евро. Европейските цени на е-колите обаче са скочили със 17% през същия период, от малко под 49 000 до над 55 000 евро.
Производителите MG, Dacia и Fiat, които имат под 100 евро месечна лизингова схема и в момента във Франция, ще останат извън правителствената инициатива, тъй като тези модели са правят в Китай.
Франция е обещала да произвежда по над 1 млн. е-коли годишно до края на мандата на Макрон през 2027 г.