Н ов доклад класира най-големите 20 автомобилни концерна, оценявайки усилията и постиженията им в прехода към електрическа мобилност. На дъното са петте японски производителя, както и индийската Tata, лидерите са ясни.
Докладът е дело на The International Council on Clean Transportation (ICCT). Той определя като „лидери” само Tesla и BYD, следват 12 концерна, които стоят в графата "transitioners", казано по друг начин – компании, които са в процес на преход. В челото на тази графа са BMW и Volkswagen. В дъното са шестте "laggards" (от английската дума за муден, пипкав човек). Тук са пет японски компании и индийската Tata.
За да може да направи подобна комплексна оценка, ICCT гледа пазарния дял, технология и стратегическа визия. Всеки един от тези три основни стълба е съставен от по няколко параметъра (особено технологичната част), така че класацията е плод на доста задълбочен анализ.
Иначе за визията на Tesla няма какво да говорим, компанията прави само електромобили, никога преди това не е произвеждала коли с ДВГ. BYD прави най-бързия преход от ДВГ към производство само на електромобили. Китайците направиха последния си автомобил само с ДВГ през март 2022 г., макар да продължава да произвежда плъг-ин хибриди.
Макар третият в класацията да изостава с доста от лидерите, разликите в най-голямата категория са много по-малки, поне между първите 7-8 марки.
Любопитни са позициите на BMW и Mercedes. Баварците водят т. нар. наследствени производители към електрическото бъдеще. Компанията от Мюнхен блести в частта „Технология”, където със 78 точки е само на две зад Tesla. Mercedes има по-голямо навлизане в различните сегменти на пазара, но изостава на технологичния фронт.
Нищо изненадващо няма и при двойкаджиите. Японските компании упорстваха срещу електромобилите, дори открито лобираха срещу тях, дори заплашваха японското правителство. Най-добър сред най-бавно навлизащите в електрическата ера марки е Toyota, Mazda и Suzuki са в дъното, като последната марка има нула точки от 100 възможни. Nissan, който бе първият производител с масов електромобил (Leaf) също изостана през годините, като забави Ariya много, много дълго време.
Любопитно е да се погледне частта „Стратегическа визия”, като тук ZEV (автомобили с нулеви вредни емисии) инвестициите на Toyota са оценени със 7 (от 100). Всички други японските производители имат много по-високи параметри именно в тази част, като изключваме Suzuki (0).