И нтересът към електрическата мобилност е неоспорим, както може би и твърдението, че бъдещето принадлежи на електромобилите. Но това далеч не означава, че това бъдеще е постлано с рози и безоблачно развитие. Напротив, клиентите все още не са убедени еднозначно в предимствата на електрическите автомобили пред конвенционалните модели, а бленуваният паритет в цените между двата така и не се постига.
Да, изключение има (тук изваждаме от уравнението китайските автомобили, защото все още не са толкова популярни извън пределите на родината си), но те касаят предимно скъпите електрически модели и по-скоро са потвърждение за максимума, че изключението потвърждава правилото. А то е, че електрическите модели в масовия клас остават по-скъпи от аналогични модели с ДВГ. Такъв е примерът (един от тях) с ID.3, който е няколко хиляди евро по-скъп от много добре оборудван Golf.
Наскоро Acura, луксозното подразделение на Honda, лансира първия си електромобил, разработен съвместно с GM. По този повод търговският вицепрезидент на Honda America заявява, че той ще е по-скъп от аналогичен SUV с ДВГ, а причината за това е литиево-йонната му батерия.
Пред The Drive Дейв Гарднър изразява мнение, че настоящата технология с течен електролит няма да успее да постигне достъпност, която да изравни цените между EV и ДВГ. Honda залага, че това може да стане само с твърдотелни батерии, които ще променят „правилата на играта”.
Гарднър признава, че технологията на твърдотелните батерии не е близо до серийно производство, но Honda работи активно по тяхното развитие и увеличава своите R&D усилия в тази посока, като предстои да направи малкомащабни тестове в тази посока. Наскоро компанията обяви инвестицията на $310 млн. в експериментална производствена линия, на която да тества масово производство на твърдотелни батерии.
Макар цената на литиево-йонните батерии да спадна драстично от $1200 за kWh до разумните $132/kWh през последното десетилетие, суровините, необходими за производството им, са обект на нарушени вериги на доставки и проблематични начини за добива им, които ограничават допълнително намаляването на цената (да не говорим за ембаргото върху Русия, която е основен износител на алуминий и др.).
Някои производителя смятат, че истинският паритет на цената между EV и ДВГ ще бъде достигнат при цена от $50/kWh, което изглежда непостижимо със съществуващата технология.
Така Гърднър отново залага на твърдотелните батери, но не може да се наеме с прогноза за масовото им навлизане в производство.