А ми ако се наложи смяна на батерията? Този риторичен въпрос е сред основните спирачки (с ред други) пред масовото навлизане на електрическите автомобили на пазара, но исторически е доказано, че новото и непознато плаши хората. До един момент.
Но ако трябва да се отговори на въпроса за цената за смяна на батерията на електромобил, ще трябва да кажем, че има редица условности. Те са свързани с химичния състав на батерията, с това дали се налага смяна на цялата батерия или отделен модул. Дали това ще се случва в Европа, САЩ или Китай. Какъв е капацитетът й и т.н.
Редкоземните материали са причината за толкова високата цена на батериите за електромобилите, с които е свързан и един от най-големите страхове на потенциалните купувачи. Ами ако... В зависимост от марките цената на батерията варира между 17 до 30% от производствените разходи, се разказва в материал на bTV.
Изчисления сочат, че за смяна на батерия може да се наложи плащането на суми от 4000 до 33 000 евро. Но това е условно, тъй като факторите ги изброихме в самото начало.
Основният фактор е свързан с химическия състав на батерията. Например, LFP батерията е по-евтина от NMC батерията.
Нова пълна батерия струва около $130 на kWh в Китай в края на 2023 г. NMC с по-висока енергийна плътност струва около $150 на kWh в Европа и около $140 в САЩ, показват изчисления на Bloomberg.
Така батерията от 75 kWh за Tesla Model Y Performance, произведена в Германия, ще струва повече от 11 250 евро. При батерията от 87 kWh на Renault Scenic, произведена във Франция, цената ще нарасне до над 13 000 евро. При Ford F-150 Lightning с батерия от 131 kWh - цената ще се повиши до „18 340.
Но тези суми се умножават два или дори три пъти, когато става въпрос за смяна на батерията. Да се върнем на примера с Renault. Батерията от 87 kWh на Scenic E-Tech струва колосалните 25 000 евро във Франция. С 3000 евро по-малко струва батерията от 60 kWh. Но това е с 5000 евро повече, отколкото в Mégane E-Tech. Що се отнася до очакваното Renault 4 Electric и неговата 52 kWh батерия – цената е 14 400 евро.
Въпреки че това са цени за френския пазар, те не се различават много от тези в останалите страни от ЕС. И това е без да се вземат предвид труда и други части, които може да се наложи да бъдат заменени в процеса. Френската марка не е единствената с толкова високи цени. Смяната на батерията на Hyundai Ioniq 5 с батерия от малко над 80 kWh може да струва повече от 33 000 евро. Това е цената, която е поискана от клиент в Канада, страна със само 5% ДДС.
Някои потребители на BMW са видели оферти за подмяна на батерията на i3 извън гаранцията за 17 000 евро. В САЩ една батерия за Ford F-150 Lightning Long Range струва около $4400 за батериен модул и близо $36 000 долара за цялата батерия, се разказва в материала на bTV.
Тук трябва да се каже, че повечето производители предлагат осем години или 160 000 км за своите батерии. За този период повечето производители обещават, че капацитетът на батерията ще се запази (обикновено) до 70%.
Скорошно проучване на 15 000 електрически автомобила от 2011 г. и 2023 г. потвърждава, че животът на батерията е доста дълъг, между 15 и 20 години. Смяната на батерията е рядко събитие. Всъщност само 1,5% от потребителите са прибегнали до тази услуга. Повечето от сменените батерии са на по-стари модели, пуснати преди 2015 г.