Б ез съмнение Porsche Taycan е автомобил, кой бе очакван с огромно нетърпение. И оправдано, защото компанията демонстрира коренно различна философия на фона цялата си история, по-голямата част от която е преминала през консервативни и последователни стъпки към усъвършенстването на една конкретна формула.
Но в края на миналата седмица Porsche се озъби на Илон Мъск и неговата Tesla с автомобил, който заслужава целия шум и очакване, с който бе съпроводена световната му премиера и четирите години развойна дейност.
Да отметнем цифрите още в началото. Porsche Taycan се задвижва от два електромотара на двете оси. Интересното е, че моделът дебютира във версии Turbo и Turbo S, за да бъде продължена традицията. Това и предизвика закачката от Мъск, но това е без значение.
Двете версии генерират 624 к.с. мощност, но благодарение на овърбуст функция Taycan Turbo ще даде на клиентите 680 к.с. и 850 Нм, а Turbo S при старт от място в режим Launch Control достига 761 к.с. и 1050 Нм.
Всичко това изглежда впечатляващо, но на хартия Tesla Model S е по-бързата кола при спринта до 100 км/ч с 0,2 секунди. Taycan Turbo S взима упражнението за 2,8 секунди, докато Model S за 2,6 секунди. Максималната скорост на американския модел също е по-висока от този на новия германски претендент… с 1 км/ч. Но това са параметрите на хартия, истинското сравнение ще направим, когато застанат един до друг.
Неспорим факт е, че заводският пилот на Porsche Ларс Керн успя да завърти дългата почти 21 километра писта „Нюрбургринг” за 7:42 мин. Така моделът бе записан като най-бързият сериен електромобил на „Северната дъга”. Остава да видим докога, тъй като Илон Мъск туитна, че тази седмица неговата Model S ще се пусне също на „Зеления ад”.
Дотук със сравненията. Нека обърнем повече внимание на Taycan, който разполага с целия потенциал да се превърне истински бестселър на марката. Моделът със сигурност не е бизнес седан, защото Porsche вече имат един такъв. Двата модела се много близки един до друг като размери, като Taycan е дълъг 4963 мм, докато Panamera 5049 мм, чието междуосие е с 50 мм по-голямо от това на електрическия модел (2950 срещу 2900 мм). На височина Panamera е 1423 мм, докато Taycan е 1378 или 1381 мм (в зависимост от версията).
Това, плюс страхотния дизайн, плюс вратите без рамки, плюс линията на покрива, която придава на Taycan профила на купе модел, плюс позицията зад волана и това, че на задните седалки малко по-високи хора ще си удрят главите в тавана идва да подскаже, че Porsche Taycan e един изключително стилен спортен автомобил, чийто амбиции са да преведа марката в нова ера.
Това уточнение е просто леко отклонение от другата супер важна тема в един електромобил, батерията. В момента в Европа, САЩ и Китай се разгръща верига от бързозарядни станции. При използването на 270-киловатова станция може да си гарантирате 100 км на ток само за 5 минути. На 50-киловатова станция това ще отнеме 28-31 минути. На зарядно със същата мощност ще са ви необходими 93 минути, за да напълните батерията от 5 до 80% от капацитета й. От домашния ел. контакт пълното зареждане отнема 9 часа. Батерията на автомобила е с капацитет 93 kWh, като според цикъла WLTP тя гарантира пробег от 381-450 км (в зависимост от версията). По време на тестове на прототипа изпитателите успяха да изминат 3425 км за 24 часа (със зареждане, естествено).
Днес започва производството на Porsche Taycan.
Тестваме аргументите за пазарен успех на Renault Kadjar