П о данни на компанията JATO, през изминалата година продажбите на леки автомобили в Европа са нараснали с 6,5%, достигайки 15,14 млн. бройки. Рекордът от 2007 г. устоя (16 млн.), но 2016 г. е втората най-силна година в историята на европейския автомобилен пазар.
Търсенето на нови автомобили в Европа отбеляза ръст в 27 от 29 държави: от общата тенденция отпаднаха само Швейцария (спад от 2,1% до 315 000 коли) и Холандия (-14,9% до 385 000).
Най-големият автомобилен пазар остава Германия (ръст от 4,5% до 3,35 млн. бройки), а най-малкият е Кипър (+20% до 11 054 бройки).
На петте най-големи пазара в Европа (Германия, Франция, Италия, Испания и Великобритания) бяха продадени 11,06 млн. автомобила.
Най-интересното е, че движещата сила в Европа се пада на кросоувърите. През миналата година търсенето на автомобилите от този клас отбелязва ръст от 21%, което се равнява на 3,9 млн. екземпляра. За пръв път на кросоувърите се пада над четвърт от общия пазар: 25,6% спрямо 22,5% година по-рано.
Основните жертви на кросоувърите станаха еднообемните машини: търсенето им спадна с 3,1% (до 1,44 млн.), а делът им от общия пазар спадна за пръв път от дълги години под 10%.
Най-популярната марка сред европейците си остава Volkswagen, макар „Дизелгейт” да си каза думата: търсенето спадна с 0,5% (до 1,71 млн.). Продажбите на Volkswagen Golf спаднаха с цели 7,8% (до 493 000), но лидерството му остава безпроблемно. На второ място се нарежда Renault Clio, от който са реализирани 315 000 продажби.
Най-популярен сред кросоувърите е Nissan Qashqai с продадени 234 000 бройки. Най-популярният модел в премиум сегмента е Audi A3 (191 000 коли).
Четете още:
Renault Megane е „Автомобил на 2017 г. в България”, Skoda Kodiaq – „Кросоувър на годината”