Д есет пъти не можем да изберем председател на Народното събрание, не изглежда логично да успеем да привлечем инвеститор от калибъра на японската компания за производство на гуми, каквато е Toyo Tire. Но в Сърбия няма проблем в това, дори напротив, страната става основен център на японската компания, в която ще се произвеждат и дистрибутират гуми за Европа.
А тъй като само преди ден се върнах от сръбската столица, ще напомня, че само на няколко километра от границата ни, в Пирот, се произвеждат гумите Tigar, марка, която е собственост на Michelin от 2007 г. Във „Видахим“, където се правеха гумите „Вида“, добър спомен от детството ми, тъй като съм роден във Видин, се опитаха да възобновят производството след промените през 1989 г. купиха цяла поточна линия Pirelli, която бе нарязана за скрап...
Но да не се връщаме толкова назад във времето, ще спомена само, че на 70-ина километра от родния ми град има завод на Ford, но и това е встрани от темата.
Сегашната е за Toyo, която обяви, че концентрира всичко в Сърбия, след като през 2022 г. заработи заводът за производство в Инджия. Инвестицията бе за 390 млн. евро, а целият обект се простира върху 600 000 кв. м.
В прессъобщение от края на ноември се казва, че до края на 2025 г. японският производител на гуми ще прехвърли управленските функции на европейската си централа от Германия на дъщерното си дружество в Сърбия, което ще бъде създадено този месец.
Новото сръбско звено, Toyo Tire Sales and Marketing Europe, ще започне продажби в Европа от януари. Дъщерните дружества за продажби на настоящите европейски централи на Toyo Tire в Германия, Нидерландия, Италия и Великобритания ще прекратят дейността си, според изявлението. Toyo Tire също така обяви, че планира да прехвърли някои функции на своя R&D център в Германия към нов R&D център, който ще бъде изграден на мястото на производствената му база в Сърбия, в град Инджия, намиращ се в историческата област Срем.