О чакванията, че по време на Lancia Design Day ще видим предвестници на Ypsilon, Aurelia и Delta не се оправдаха. Вместо това компанията показа ново лого и скулптура, която би трябвало да дава представа за бъдещите линии.
Но това не само звучи абстрактно, но и изглежда така. Затова ние се връщаме назад към славните корени на Lancia, които трябва да послужат за основа за поредното възраждане на марката.
Дано то е финално и успешно, защото предишните опити далеч не бяха такива. Това е жалко, защото Stratos, Rally 037 и Delta заслужават тяхното наследство да бъде продължено.
Lancia Stratos
Това е един „брутален и ефикасен” състезателен автомобил. Вдъхновен от прототипа Stratos Zero от 1970 г., направен от Bertone и нарисуван от Gandini. Финалната версия идва през 1971 г. с тази футуристична клинообразна форма и V6 двигател от Dino 246 Ferrari. Когато Нучо Бертоне, създателят на прототипа, вижда крайния резултат на Lancia Stratos, коментарът му е: “пасва на водача и навигатора като екип на лекоатлет, оформящ мускулите му.”
Всичко в този автомобил е проектирано за рали надпревари. Lancia Stratos HF Group 4 печели рали „Монте Карло4 три пъти поред, както и две Световни титли при конструкторите (1975, 1976), титла в Европейския рали шампиона и др.
От 1975 г. Lancia Stratos носи зелено-белите цветове на Alitalia.
Lancia Rally 037
С “функционални” и остри форми на предната и задната част, Lancia Rally 037, позната повече като “037”, тъй като това е кодовото обозначение на модела, е чистокръвен спортен модел, който напомня за прословутата победа на Давид срещу Голиат.
Lancia Rally 037 е последният автомобил с един задвижващ мост, спечелил Световния рали шампионат през 1983 г., побеждавайки по-силните си конкуренти с 4х4.
Създаден на базата на Beta Montecarlo, дизайнът е дело на Pininfarina. За да е максимално олекотено, купето е изработено от полиестер и фибристъкло, а предният и задният капак са демонтируеми.
Lancia Rally 037 е произведена в малки количества, тъй като целта е те да послужат за хомологиране на състезателната рали машина.
Като сериен модел за пътя автомобилът дебютира на изложението в Торино през 1982 г. На следващата година Lancia Rally 037 печели Световната титла при конструкторите, вицешампионското място при пилотите, както и титлите в Европейския и Италианския шампионати.
Lancia Delta
Произнасянето на името Delta кара автомобилните фенове и рали ентусиасти по света да потръпнат. През 1988 г. се появява Delta HF 4WD, с което Lancia влиза в сектора на седаните с 4х4 задвижване, но по-важното – този автомобил еволюира в иконата Delta HF Integrale.
След Delta HF Integrale 16V се появява Delta HF Integrale 16V Evoluzione, при която калниците са още по-големи, а в задната част се появява поразителният спойлер.
Италианската марка създава най-известния рали автомобил за всички времена. Преминала през четири еволюционни нива, Lancia Delta HF печели: шест Световни титли при конструкторите (1987-1992), четири Световни титли при пилотите (1987-1989 и 1991); веднъж печели шампионата Production World Rally Championship (Group N, 1987), шест пъти Европейския рали шампионат (1987-1991 и 1993), както и два пъти European Rally Championship Production (Group N, 1988-1988).