Славното минало на Lancia, което трябва да постави основите за светлото бъдеще

Днес се проведе Lancia Design Day, който да постави основата за светлото бъдеще на марката

Пламен Георгиев,
Lancia Delta Stratos

Lancia

О чакванията, че по време на Lancia Design Day ще видим предвестници на Ypsilon, Aurelia и Delta не се оправдаха. Вместо това компанията показа ново лого и скулптура, която би трябвало да дава представа за бъдещите линии.

Но това не само звучи абстрактно, но и изглежда така. Затова ние се връщаме назад към славните корени на Lancia, които трябва да послужат за основа за поредното възраждане на марката.

Дано то е финално и успешно, защото предишните опити далеч не бяха такива. Това е жалко, защото Stratos, Rally 037 и Delta заслужават тяхното наследство да бъде продължено.

Lancia

Lancia Stratos

Това е един „брутален и ефикасен” състезателен автомобил. Вдъхновен от прототипа Stratos Zero от 1970 г., направен от Bertone и нарисуван от Gandini. Финалната версия идва през 1971 г. с тази футуристична клинообразна форма и V6 двигател от Dino 246 Ferrari. Когато Нучо Бертоне, създателят на прототипа, вижда крайния резултат на Lancia Stratos, коментарът му е: “пасва на водача и навигатора като екип на лекоатлет, оформящ мускулите му.”

Всичко в този автомобил е проектирано за рали надпревари. Lancia Stratos HF Group 4 печели рали „Монте Карло4 три пъти поред, както и две Световни титли при конструкторите  (1975, 1976), титла в Европейския рали шампиона и др.

От 1975 г. Lancia Stratos носи зелено-белите цветове на Alitalia.

Lancia

Lancia Rally 037

С “функционални” и остри форми на предната и задната част, Lancia Rally 037, позната повече като “037”, тъй като това е кодовото обозначение на модела, е чистокръвен спортен модел, който напомня за прословутата победа на Давид срещу Голиат.

Lancia Rally 037 е последният автомобил с един задвижващ мост, спечелил Световния рали шампионат през 1983 г., побеждавайки по-силните си конкуренти с 4х4.

Създаден на базата на Beta Montecarlo, дизайнът е дело на Pininfarina. За да е максимално олекотено, купето е изработено от полиестер и фибристъкло, а предният и задният капак са демонтируеми.

Lancia Rally 037 е произведена в малки количества, тъй като целта е те да послужат за хомологиране на състезателната рали машина.

Като сериен модел за пътя автомобилът дебютира на изложението в Торино през 1982 г. На следващата година Lancia Rally 037 печели Световната титла при конструкторите, вицешампионското място при пилотите, както и титлите в Европейския и Италианския шампионати.

Lancia

Lancia Delta

Произнасянето на името Delta кара автомобилните фенове и рали ентусиасти по света да потръпнат. През 1988 г. се появява Delta HF 4WD, с което Lancia влиза в сектора на седаните с 4х4 задвижване, но по-важното – този автомобил еволюира в иконата Delta HF Integrale.

След Delta HF Integrale 16V се появява Delta HF Integrale 16V Evoluzione, при която калниците са още по-големи, а в задната част се появява поразителният спойлер.

Италианската марка създава най-известния рали автомобил за всички времена. Преминала през четири еволюционни нива, Lancia Delta HF печели: шест Световни титли при конструкторите (1987-1992), четири Световни титли при пилотите (1987-1989 и 1991); веднъж печели шампионата Production World Rally Championship (Group N, 1987), шест пъти Европейския рали шампионат (1987-1991 и 1993), както и два пъти European Rally Championship Production (Group N, 1988-1988).

Lancia Lancia Delta Lancia Stratos